Karin Tinbergen en John McKellar in Spanjaardshof
In Den Haag bestaat altijd al een soort schilderkunst die tegen de naïeve kunst aan schurkt of erdoor geïnspireerd wordt. Vroeger kon je dat denken van Jan van Heel, Jan Roëde en Harm Kamerlingh Onnes en recenter kun je schilders als Roeland Zijlstra of John McKellar in deze traditie zien. Deze laatste laat nu werk zien samen met Karin Timbergen die het grootste deel voor haar rekening neemt in de tentoonstelling in de Spanjaardshof.
Haar werk is klein en bescheiden en bestaat uit huis- tuin- en keukentafereeltjes uit de directe omgeving. Ook dit soort intimiteit kennen we uit de Haagse historie, het meest aansprekend bij Hermanus Berserik die zichzelf de schilder van de koffiepot pleegde te noemen. Timbergen weet uit deze onderwerpen toch aardige beelden te voorschijn te toveren die ook hier en daar doen verlangen naar een groter formaat, zodat de formele keuzen die ze maakt wat meer tot hun recht komen.
John McKellar komt technisch gezien duidelijk uit een Angelsaksische schildertraditie en hij presenteert zijn schilderijen vaak in een installatie-achtige vorm. In dit geval parkeert hij Beethoven en Goethe gezamenlijk in een vuurrode gezinsauto onder het werk van Timbergen en dat is een mooi contrast.
De indruk van bescheidenheid wordt versterkt door de uitnodiging, die uit een beschreven kopie van een fraaie dagboektekening bestaat. De kunstenaars en de ruimte verdienen een meer professionele aanpak, maar misschien gaat dat ten koste van de intimiteit van het geheel en is dat ook niet een element dat in sommige Haagse kringen hoog in het vaandel staat?
Karin Timbergen en John McKellar – Expositieruimte Spanjaardshof 16 april t/m 18 mei
De tentoonstelling wordt afgesloten met een finnisage op zaterdag 18 mei