INTERVAL van Marjolein Rothman in Villa Mondriaan
In 2023 viert Museum Villa Mondriaan haar tienjarig bestaan. De villa in Winterswijk, waar Piet Mondriaan van zijn achtste tot zijn twintigste woonde, is het snelst gebouwde museum van Nederland. Het gebouw aan de Zonnebrink 4 was al langer een begrip in Winterswijk maar toch dreigde het in 1982 gesloopt te worden. Jan en Elizabeth Nijhuis staken daar een stokje voor!
Het echtpaar kocht de villa om het vervolgens te renoveren. Zo begonnen er ‘Galerie Mondriaanhuis’, maar speelden al langer met het idee om er een museum van te maken. Dankzij de inzet van de burgers van Winterswijk, de gemeente en de provincie wordt Museum Villa Mondriaan in 2013 gerealiseerd. Wim van Krimpen (oud-directeur van het Kunstmuseum Den Haag en de Kunsthal in Rotterdam) werd aangetrokken als directeur en het werd uiteindelijk op 21 mei 2013 geopend door Prinses Beatrix. Sinds die tijd hebben er buiten de vaste tentoonstelling over Mondriaan vele tijdelijk tentoonstellingen plaatsgevonden. In dit jubileumjaar is het werk van Marjolein Rothman te zien in de villa. Ik volg Rothman al enkele jaren, dus dit was een mooie gelegenheid om naar Winterswijk af te reizen en haar werk opnieuw te bekijken.
De in Eibergen geboren Marjolein Rothman begon in 1994 met schilderen aan de A.K.I. in Enschede. In 2003 vervolgde ze haar opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. In 2004 won ze niet alleen de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst maar was ze ook een van de winnaars van de Buning Brongersprijs. Toch is dit pas haar eerste solo tentoonstelling in de Achterhoek. Museum Villa Mondriaan stelde maar liefst vijf ruimtes ter beschikking om haar werk te tonen.
Rothman ken ik als een figuratieve schilder die royaal gebruik maakt van monumenten, relikwieën en historische figuren. In deze werken bestonden de schilderijen uit enkele kleurvlakken en gebruikte ze zo min mogelijk penseelstreken. In het kunstenaarsgesprek dat ze gaf bij museum Villa Mondriaan gaf ze aan van buiten naar binnen te werken, een werk moet niet te lang duren anders is het niet goed. Zes jaar geleden raakte de werkwijze van Marjolein in een stroomversnelling, en langzaam kwam er steeds meer abstractie in haar werk.
Bij Museum Villa Mondriaan is die overgang van overgang van figuratie naar abstractie duidelijk te zien. Waar je op sommige werken nog een bloem kunt herkennen zie je op andere schilderijen alleen nog maar het blad terug. Rothman gaf in het kunstenaarsgesprek ook aan dat ze het best lastig vond om bloemen als onderwerp voor haar werk te kiezen. Van oudsher werd er altijd een beetje neergekeken op de vrouwelijke schilders; vrouwen mochten echter wel bloemen schilderen met instemming van hun mannelijke collega’s; abstract werk was uit den boze. Toch hield het Rothman niet tegen om bloemen als uitgangspunt te kiezen en vervolgens de stap naar volledige abstractie te nemen.
Op een aantal werken zie je alleen nog de beweging van het schilderen. Rothman vertelde in het gesprek verder dat collegaschilder Malin Persson riep dat een specifiek schilderij bijna geluid maakte. Het werk spreekt tot je.
INTERVAL van van Rothman is nog tot en met 29 oktober 2023 te bezoeken bij Museum Villa Mondriaan, Zonnebrink 4 in Winterswijk.