STOP! – Het mysterie van Pierre Vivant

De Jegens & Tevens Collectie

Nog 1 dag om een onderwerp uit te zoeken. Het thema is stop. Wat te doen?
Stop intikken op Google. Dat biedt me niets.
Stop Trafic light (fout gespeld, ik dacht even aan de Franse film van Tati). Ik zie een stoplichtboom…

Hop klik.

STOP! – Het mysterie van Pierre Vivant

Wat is dit? Ik geef mezelf een uurtje om het uit te vogelen.

Het werk blijkt een redelijk bekend werk in Londen. Ergens vlakbij Billingsgate Market. Nooit van gehoord maar ik ben dan ook maar een keer in Londen geweest. Een sombere vismarkt. Het kunstwerk staat iets verderop op een rotonde bij Trafalgar Way. Je ziet inderdaad de boom op Google Maps: https://goo.gl/maps/ttmZchUMMArCugHQ6

Wikipedia vertelt me dat het beeld vroeger op een rotonde bij Limehouse stond. Zou vlakbij Canary Wharf en Millwall zijn (ken ik alleen van de hooligans). Ene Joe beklaagt zich dan ook in een blog in 2012 dat hij het kunstwerk kwijt is.

Bevat 75 stoplichten en is 8 meter hoog.

De maker heet ‘Pierre Vivant’. Een land-art-kunstenaar zegt Wikipedia.

Zou Pierre Vivant zijn echte naam zijn? In het Frans betekent die naam ‘levende steen’. Erg toevallig voor een land-art-kunstenaar. Hij zou een Franse beeldhouwer zijn die vooral in Engeland werkt. Geboren in 1952, zegt Wikipedia.

STOP! – Het mysterie van Pierre Vivant

Ik vind een wordpresswebsite genaamd Open proposals. Op de site staat: This site is for open proposals by Pierre Vivant. The characteristics of an Open Proposal are:

  • It is made freely available to all who would consider it.
  • It is neither commissioned nor invited by any party or agency, but is occasioned by the relevant circumstances of the moment.

Schieten we ook niet veel mee op.

Verder googelen maar. Geen eigen lemma in Wikipedia, geen interviews, geen eigen website. Welke kunstenaar heeft nou niet zijn eigen website? Aan de andere kant: het is niet verplicht.

De boom domineert in alle zoekresultaten. Veel commerciële fotowebsites als alamyimages en gettyimages. Pinterest komt vaak langs. Ik hoop dat Vivant er zelf ook wat aan verdiend heeft.

Is die Traffic Light Tree niet gewoon zo’n ding dat puur voor instagram werd gemaakt? vraag ik me opeens af. Maar het werk stamt al uit 1998, dat staat overal. Je kunt als kunstenaar natuurlijk wel al het instinct hebben gehad voor social media, ook al bestond het nog niet op dat moment.

Ik begin te twijfelen: zou hij een verzonnen kunstenaar zijn? Er zijn online wel wat andere werken van hem te vinden: Green, Untitled (ook op een rotonde), en The Big Hand. Maar niet veel. Sommige mensen schrijven met autoriteit over ‘de kunstenaar Pierre Vivant’. Maar nergens een interview, artikel over een gewonnen prijs, een video waarin hij iets zegt, of gewoon een foto!

Kan Banksy erachter zitten? Hij bedacht immers (of niet) ook de eveneens Franse street-artist Mr. Brainwash. Dat betekent wel dat je een digitaal spoor moet uitzaaien waar je u tegen zegt, dat is een langetermijnvisie die mensen normaal niet eigen is.

De wordpresswebsite heeft een archief… Juni 2013. Merkwaardig to say the least.

Hij zou volgens deze site 65 opdrachten overal in Europa hebben uitgevoerd, solo’s hebben gehad in Frankrijk en het VK, zichzelf hebben gestreamd op websites tijdens het maken van kunst in de jaren negentig. Hij maakte naar eigen zeggen de eerste live webcam op een kunstacademie. Dat is niet niets, daarmee haal je geschiedenisboekjes.

Die claims maken hem wel interessant, vind ik, maar al met al is het te weinig bizar om te denken dat dat allemaal verzonnen is.

Ik moet gewoon nog wat harder digitaal speuren.

Facebook. Er zijn minimaal vijf Pierre Vivants. Geen van hen is kunstenaar.

Ik vind een kunstveilingsite… Hij zou vijf flessen wijn en een knop hebben geveild. Dat is vast een van die andere vijf Pierre Vivants.

Youtube! Ik zie een video met een groot rotsblok en de tekst ‘La Pierre Vivante’. Gaat hij hier land-art maken? Het is een of andere kerel die een rots beklimt.

Vimeo. Een dansperformance genaamd La pierre du vivant. Die video gaat over in Sculpter le Vivant. Een interview! Een andere kunstenaar helaas.

Misschien brengt het onderwerp, de stoplichten zelf, me iets verder? Ik lees dat het eerste stoplicht in 1868 toevallig ook in Londen werd neergezet. Het stond op de kruising van Great George Street en Bridge Street. Het stoplicht werkte op gas, explodeerde na een maand, verwondde de agent die het moest bedienen. Daarna was het project (een uitvinding van een man uit Nottingham, vertelt het BBC-archief) voorbij en duurde het nog een hele poos voor het stoplicht gewoon werd in het straatbeeld.

Vivant was niet de eerste met stoplichten in kunst. Een website noemt Robert Rauschenbergs experimentele drukwerk en Iván Navarro’s ‘atmosferische installaties’, maar daar heb ik zelf geen idee van.

Ik google ‘traffic light in art’. Wéér komt het werk van Vivant meteen boven. Het is toch echt een internethit. Er zijn ook diverse video’s.

Mijn oog valt op ‘Mensen vragen ook…’ Ik zie vragen als ‘Wat symboliseren stoplichten?’ ‘Hoe leg je een stoplicht uit aan een kleuter?’ ‘Wat is de techniek achter het stoplicht?’ Tja, wat is eigenlijk de techniek achter het stoplicht?

Tijd begint te dringen nu, het uur is bijna voorbij. Nog maar eens terug naar Wikipedia. De Traffic Light Tree is gebaseerd op een typisch Londense plant, de London Plane Tree, lees ik daar. Interessant: een botanische link.

Ik zoek verder. Diep in de waybackmachine tref ik een niet meer bestaande pagina uit 2008 van de website canarywharf.com. Daar staat deze opmerking: Born in Paris in 1952 Pierre Vivant has been commuting between his Oxford and Paris Studios since 1973.

Ik besef opeens dat ik nog niet in het Frans heb gezocht… Daar moet ik toch iets vinden!

Maar het uur is voorbij. Ik moet stoppen. Pierre Vivant blijft een mysterie.

Stop! Stop!
Stop! Stop!
Stop! Stop!
Stop! Thema