Oude kunst en nieuw design in Haagse stadspaleizen

Masterly The Hague 2019

Van 17-20 september vond Masterly The Hague plaats. Een festival waarin Oude Meesters en Dutch Design met elkaar in verband worden gebracht. Hierbij een terugblik.

Oude kunst en nieuw design in Haagse stadspaleizen
Masterly The Hague 2019 - Royal Leerdam Crystal (fotografie Frieda Mellema) met Muze Frederik Hendrik, Prins van Oranje (in bruikleen via de Hoogsteder Museum Stichting)
Fotoserie David in den Bosch gecombineerd met boslandschappen van Joachim Camphuysen (1602-1659), mode uit het Gemeentemuseum
David in den Bosch, Broccolo
Oude kunst en nieuw design in Haagse stadspaleizen
Masterly The Hague 2019 Astrid Zuidema met Muze Van der Meer (in bruikleen via de Hoogsteder Museum Stichting)
Marieke van Heck (Orange or Red), wandtapijt, theedoeken en krukje
Stoffen van Karolien van Mensvoort, Jan Verkolje (1650-1693), Portret van Johanna Anthonetta Blonk, olieverf op koper, bruikleen door bemiddeling van Hoogsteder Museum Stichting
Vlinderdassen van Niels Verschuren
Vlinderdassen van Niels Verschuren, stoel Frank Tjepkema, portret door Gottfried Kneller (1646-1723) van Willem III van Oranje Nassau (1650-1702), als koning van Engeland, Ierland en Schotland, olieverf op doek, bruikleen door bemiddeling van de Hoogsteder Museum Stichting

 

Een Italiaanse zomer

In de ruimtes van de Cornelis Kruseman Stichting hangen de romantische schilderijen van Kruseman (1797-1857). Ooit werd hij de ‘Raphaël van het Noorden’ genoemd. Hij was ondermeer geïnspireerd door het Italiaanse volksleven, een toen voor Nederland nieuw en al snel populair onderwerp. De zomerse gloed en dito hoeden van zijn schilderij combineren goed met de lichte, handgemaakte hoeden van Haetts Design (allen unica). Een mens kan niet genoeg hoeden zien, in olieverf of tastbare vorm, dat is mij om het even.

Renee Zindler van Haettsdesign met Cornelis Kruseman (1797-1857), Italiaanse voorstelling met moeder en kind, herder en visser, 1840, collectie Cornelis Kruseman Stichting
Mode door Michael Barnaart met Cornelis Kruseman (1797-1857), Portret van J.C.M. Kruseman, H.A. Kruseman en M.J.J. Kruseman, 1848, collectie Cornelis Kruseman Stichting

Glaswerk in de eetzalen van voormalig Restaurant Royal

In de benedenzalen van het voormalige en befaamde Restaurant Royal is een opstelling met glaswerk, allen unica, te zien van Melvin Anderson. Het zwart-witte setje lijkt haast van steen te zijn en is heel strak vorm gegeven, groot is het contrast met de andere weelderige en kleurrijke vazen. De vorige editie reageerde hij met zijn werk op een schilderij, ditmaal op de klassieke binnenarchitectuur en negentiende eeuwse plafondschildering van de voormalige eetzaal.

Melvin Anderson, glazen vazen, weerspiegeld de plafondschildering in het voormalige Restaurant Royal
Melvin Anderson
Kabinet Wilfred Kalf en H.K.H. Prinses Margarita de Bourbon de Parme
Eigentijdse versie van een specerijenkabinet met peperplantjes, het zwarte goud uit de zeventiende eeuw
Oude kunst en nieuw design in Haagse stadspaleizen
Mode- en textielafdeling KABK met mode geïnspireerd op kleding van de Oranje-Nassau portretten uit de Hoogsteder Museum Stichting
Paleis Huis Ten Bosch als inspiratiebron
De andere zaal is volledig gestript en doet heel licht en elegant aan. Dat komt niet alleen door de zuilen, maar vooral ook door de lichte, kleurige en tegelijkertijd ingetogen wandbespanning van Workingbert. Opvallend is daarbij de klassieke vaas met groot droogboeket. In eerste instantie niet meer dan mooi, maar het wordt interessant wanneer je rondom loopt en het boeket dichterbij bekijkt en begrijpt waarop dit is geïnspireerd. De afzonderlijke boeketten zijn in moderne witte vazen en emmers gerangschikt tot een geheel. Veld & Vaas tekende voor deze opdracht en deed onderzoek naar de historische ontwikkeling van plannen door landschapsarchitecten voor de tuinen van Paleis Huis Ten Bosch. Zo zitten er oude korenbloemen in, al gebruikelijk in de zeventiende-eeuw, maar ook de moderne grassen uit de ontwerpen van de wereldberoemde hedendaagse tuinontwerper Piet Oudolf (ondermeer bekend van de recente tuinen bij Museum Voorlinden). ‘Het wit van de vazen refereert naar de vele niet gerealiseerde papieren plannen voor de tuin’, verteld Mariette Kamphuis, kweker en landschapsarchitectuurhistoricus (voor de liefhebber een ideaal scrabblewoord).
Deze zaal heeft als thema een schilderij met het achttiende-eeuwse Huis Ten Bosch, zowel Workinbert als Veld & Vaas maakten werk hiernaar.
Veld & Vaas met op de achtergrond hedendaagse wandbespanning van Workingbert en een schilderij van Jan Fijt (1611-1661) en Johannes Hermans (1644-1665), Pronkstilleven met vruchten en dieren, bruikleen door bemiddeling van de Hoogsteder Museum Stichting
Installatie van boeketten en vazen door Veld & Vaas,

Tijdens het festival zal er ook de tweejaarlijkse Hester van Eeghen Leather Design Prijs worden uitgereikt, het winnende tassenontwerp zal zelfs in productie worden genomen. Hester van Eeghen zelf verwijst met haar tassen en schoenen naar een portret door Jan Verkolje (1650-1693).