Risico analyse

Van 2 juni tot en met 9 september is bij Stroom de tentoonstelling Return on Invest te zien. Talentvolle Haagse kunstenaars worden ondersteund via de zogenaamde Stroom Invest.
Een geldbedrag dat meer is dan een subsidie, Stroom ziet het als een investering in de toekomst van Haags talent.

Naast de tentoonstelling is er een uitgebreid nevenprogramma. De deelnemende kunstenaars geven ieder een rondleiding door de tentoonstelling en enkele geven daarnaast ook nog een atelierpresentatie. Jegens en Tevens liet zich enkele weken geleden rondleiden door kunstenaar Basten Stokhuyzen en bezocht recentelijk ook diens atelierpresentatie. En dat was inderdaad de inhoudelijke aanvulling die Stokhuyzen tijdens de rondleiding beloofde.

Ik begin wat onaardig maar het publiek dat op deze twee activiteiten afkwam, was –excusez moi- wat miereneukerig. Mocht Stokhuyzen zich ergeren, dan was het niet aan hem te merken. Wellicht is hij het  gewend dat zijn werk en aanpak controverse oproept. Hij laat zich niet van de wijs brengen.

Stokhuyzen heeft een atelier in Villa Ockenburg aan de Monsterseweg. Een waanzinnige plek. In de benedenhal heeft hij voor deze middag een setting gecreëerd; een bank, wat stoelen en daartegenover een zetel met microfoon waar hij in plaatsneemt. Helder. Het publiek gaat dus niet door zijn atelier meanderen, dingetjes aanraken, ergens tegen aanstoten, een wijnglas ongelukkig neerzetten. Stokhuyzen regisseert de boel. Hij leest ons voor en toont verschillende fragmenten . Er is een ontboezeming, de Amerikaanse schrijfster en filosofe Ayn Rand (1905-1982) is zijn nieuwe liefde. Haar boek ‘Atlas Shrugged’  is trouwens, blijkens een onderzoek onder Amerikaanse lezers van Time Magazine, na de bijbel als het belangrijkste boek van de twintigste eeuw betiteld.

De fragmenten die Stokhuyzen laat zien, tonen een fraai palet van wat er zich in zijn hoofd afspeelt. Hij is geïnteresseerd in risico nemen. We zien een fragment uit een show van David Letterman waarin hij geanimeerd vertelt over zijn affaires en hoe hij werd gechanteerd. Het publiek lacht smakelijk en Letterman komt er mooi mee weg. Pure strategie, gewaagd en tot in de puntjes uitgedacht. En het werkte. Het meest bizarre fragment dat ik die middag zag was dat van Freestyle Canoe Champion Marc Ornstein. Een man in een kano voert een soort dans uit op het nummer Lady in red. Een tenenkrommend maar fascinerend fenomeen. En er is een fragment van een geldhandelaar die drie keer failliet is gegaan en drie keer geld leende van vrienden. Stokhuyzen is geïntrigeerd door de vraag hoeveel risico die handelaar dan eigenlijk neemt als je zulke rijke vrienden hebt op wie je kunt terugvallen. Is er dan wel sprake van risico nemen?

Nog even terugkomend op het miereneukerige. Na de presentatie van Stokhuyzen, en nadat hij zoveel fragmenten had laten zien die absoluut zijn denken en fascinaties verduidelijkten begonnen enkelen er toch over dat het geen atelierpresentatie was. Ze wilden van hem weten waarom niet. En wat deed die opstelling achter hem (podium en plant) ter zake? Iemand begon met allemaal namen en anekdotes te strooien: kunstenaar John Baldessari liet jonge kunstenaars vegen. En als ze klaar waren moesten ze nog meer vegen. Leer eerst maar een goed vegen zei Baldessari dan.
Wat deze anekdote ertoe deed is mij volstrekt onhelder, misschien moesten we denken dat we met iemand met kennis van zaken te doen hadden? Maar hoe dan ook, Basten Stokhuyzen trekt zijn eigen plan en is het vegen reeds lang ontstegen. Dat hij ons niet letterlijk in zijn atelier toeliet is zijn keuze, hij liet ons toe in zijn hoofd en dat is niet alleen vele malen moediger, het is ook interessanter.

Op 5 augustus is er een atelierpresentatie bij Sarah Carlier

Op 19 augustus is er nogmaals een atelierpresentatie bij Basten Stokhuyzen.

Op 29 augustus is er een lezing in het kader van Invest