a portrait of the artist as a young broker

Think, fountainhead is een titel van een werk van Basten Stokhuyzen. Zijn titels laten veel te raden over, ‘-absolutely not-’ of ‘ It’s the juice that makes it liquid’.
Gelukkig maar, titels kunnen een werk gemakkelijk afbreken (z.t. vind ik zo ongeveer de ergste, z.t. is namelijk nog steeds een titel!).
De titels van Basten lijken autonoom naast het werk te staan, van samenvallen is geen sprake. Als je belezen bent, dan vind je in de titels verwijzingen naar beroemde boeken (‘The Fountainhead’ van Ayn Rand die heel veel mensen trouwens niet gelezen hebben).
Dat werkt een beetje verwarrend. Basten is er nuchter over: “Ik leen titels of fragmenten van titels, zoals van Rand en James Joyce. Natuurlijk starten er onmiddellijk allerlei associaties, het zijn boektitels met cultureel gewicht. Ik leen en geef ze terug, vergelijk het met een banksysteem. Ik kan het lenen en verschrikkelijk op mijn bek gaan. Ik kan het lenen en slagen in mijn opzet ”.

think, fountainhead

Basten Stokhuyzen ontving een PRO Stroom Invest subsidie. Tot nu toe kregen ongeveer 40 jonge kunstenaars deze subsidie. Negen hiervan tonen nu hun werk bij Stroom onder de titel ‘Return on Invest’.

Basten’s werk staat momenteel in het kader van zijn onderzoek naar Hedge Funds. Bij Stroom zijn 10 werken van hem te zien, verspreid door de ruimte. De titels van alle werken staan vermeld op een soort plattegrond (niet echt, maar er is geen beter woord) samen met de plekken van de werken in de ruimte. Titel en werk vormen dus in de ruimte geen combinatie, wel in het hoofd van de kijker. De plattegrond is nodig omdat Basten’s werken zich niet eenvoudig laten zien (op de grond, in een hoek, klein). En qua materialisatie lopen de werken nogal uiteen, dus van een overduidelijke kunstenaarshand is geen sprake.

clean, efficient, transparent indeed

Tijdens de rondleiding die Basten 10 juni bij Stroom gaf blijkt hij inmiddels zeer goed ingevoerd te zijn in de do’s en dont’s van de financiële wereld. Hij doet onderzoek naar derivaten, hedge funds en shortselling. Hij kan vlot en begrijpelijk de hefboomwerking uitleggen: als je verwacht dat bepaalde aandelen succesvol zullen worden, dan leen je geld. Van dat geleende geld koop je die aandelen. Zodra je flink winst hebt gemaakt, geef je de lening terug. Et voila, rijk worden via het geld van een ander! Okay, het kan ook finaal mis gaan.
Dan blijken er ook nog exotische en niet-exotische opties te bestaan. Ik geloof dat ik al die financiële knowhow alleen van Basten verdraag, mede omdat hij het allemaal enorm relativerend en ironisch benaderd. Toch moet het verhaal niet al te rond worden. Financiële producten als metafoor voor processen in de kunst……..het tijdens de rondleiding aanwezige publiek lijkt daar naar te zoeken, maar Basten geeft het ze niet. Er blijven rafels in zijn verhaal. Basten wil mijn inziens veel eerder mechanismen betrappen waarin esthetiek geen rol speelt. Daardoor blijft het kunst en wordt de financiële symboliek subtiel.

is

De echte risico’s neemt Basten in zijn atelier, niet in een prachtig witte expositieruimte. Vandaar dat bij zijn presentatie bij Stroom ook twee atelierbezoeken worden aangeboden. Het atelierbezoek wordt een toegankelijke, uitgebreide presentatie over zijn project (a portrait of the artist as a young broker). Te weten op 15 juli en op 19 augustus.
U kunt ‘Return on Invest’  nog bezoeken tot en met 9 september 2012 bij Stroom.