Undercover: Vitrine
De Weimarstraat, ik heb altijd het idee gehad dat je in deze straat moet weten waar je moet zijn om hem echt te waarderen. Het is een straat die ontdekt moet worden. Mijn gevoel klopte want ik blijk een pareltje van een project jarenlang over het hoofd te hebben gezien, VITRINE van kunstenaar Annemieke Louwerens .
Als undercover verslaggever ontving ik onlangs een geheimzinnige tip dat ik écht eens VITRINE moest gaan bekijken in de Weimarstraat, naast de wijnwinkel Vino Vero. De ‘etalage’ werd niet door de winkel gebruikt en is nu een kleine expositieruimte waarin iedere zes weken een nieuwe expositie te zien is. Hierbij nodigt Annemieke Louwerens een kunstenaar uit om iets met de ruimte te doen, aan het geheel voegt ze dan zelf een persoonlijke noot toe, een commentaar of reactie op hetgeen er te zien is.
Op de website van VITRINE staat een mooi en overzichtelijk archief van alle edities van 2008 tot heden. Wat opvalt is de enorme verscheidenheid aan installaties, de kunstenaars krijgen alle ruimte om hun werk het best tot uiting te laten komen. De ene keer ligt er een sterke focus op ambacht, de andere keer verschuift de aandacht naar het conceptuele. Naast goed documentatiemateriaal zijn er ook achtergronden te vinden met persoonlijke anekdotes, wat ik persoonlijk een erg krachtige toevoeging vind.
Een van de eerste VITRINE’s laat een selectie van ansichtkaarten zien die Louwerens ooit heeft ontvangen, je ziet als toeschouwer enkel de afbeeldingen en niet de persoonlijke boodschap op de achterkant.
Deze VITRINE uit 2008 is samengesteld door Pim Piët, deze editie kwam tot stand op 11 september. Louwerens heeft jarenlang in New York gewoond en op de website schrijft ze dat de zomers ongelooflijk heet zijn, iets dat iedereen in New York wil ontvluchten: ‘Iedere september ontwaakt de stad als het ware uit een lange zomerslaap. De scholen beginnen, galeries gaan weer open.’ Deze editie van VITRINE is een mooi gebaar om even stil te staan bij de tragedie die heeft plaatsgevonden op 11 september 2001.
Tijdens VITRINE 9 hing er in Vino Vero, tegenover de VITRINE, een reproductie van de Victory Boogie Woogie. Jan de Weerd besloot dat zijn installatie een reactie hierop zou worden. De toevoeging van Louwerens is het boekje linksonder in de hoek: Verve. Verve was een kunstenaarsgroep uit de jaren ’50 die zich afzette tegen abstractie in kunst. Niet alleen past het boekje goed bij de installatie van Jan de Weerd qua vormgeving en kleurgebruik, maar het is een kritiek uit onverwachte hoek, vermomd als boekje.
Het is leuk om in eigen stad nog steeds verrassende dingen te kunnen ontdekken, het is heel erg de moeite waard om hier een keer langs te gaan. Ik vind het ook erg leuk om te zien op welke manieren eigen initiatief allemaal tot uiting kan komen.
Door een etalageruimte om te bouwen tot expositie creëer je een bepaalde laagdrempeligheid omdat de installaties voor een groot publiek toegankelijk zijn. Je hoeft niet naar een galerie of museum toe om van kunst te kunnen genieten, maar het is in plaats daarvan een fijne onderbreking van het dagelijks relaas. Een kleine oase in de chaos en drukte van alledag, een momentje om even bij stil te staan. Anderzijds conformeert het zich juist wel aan onze 24-uurs mentaliteit: op ieder gewenst moment van de dag kun je komen kijken, er is geen sluitingstijd.