Zilveren camera
In het fotomuseum zijn de winnende persfoto en de nominaties van de Zilveren Camera 2012 te zien.Tevens is er, voor het eerst sinds zijn oprichting in 1949, een magazine verschenen waarin de winnaars van de prijs voor de beste Nederlandse fotojournalistiek zijn opgenomen.
Voorzitter van Stichting de Zilveren Camera, Arno Haijtema, beschrijft in het voorwoord van het magazine hoe de fotojournalistiek de laatste jaren is veranderd: ” De omloopsnelheid van zowel foto’s als bewegende beelden is door de alomtegenwoordigheid van internet sterk toegenomen. Van alle belangrijke gebeurtenissen op de wereld zijn vrijwel instant beelden beschikbaar. De leveranciers zijn steeds vaker (niet-professionele) gelegenheidsverslaggevers, die als ooggetuige met hun mobiele telefoon het nieuws fotograferen of filmen en direct wereldwijd via internet verspreiden. (………) De rol van professionele fotojournalisten is daarmee geenszins uitgespeeld. Meer dan ooit moeten zij zich onderscheiden met de kwaliteit van hun werk. (……) Alleen voor de allerbeste onder hen bieden de gedrukte kwaliteitsmedia nog een platform (….)”.
De winnaar van de Zilveren Camera 2012
Deze foto is van fotojournalist Eddy van Wessel, hij maakte een serie van het stedelijk slagveld in Aleppo. Na een bombardement worden twaalf burgerslachtoffers een noodhospitaal binnengebracht. De jongen op de foto is een van de vier overlevenden. Zijn luchtpijp is net geopend voor beademing.
Wat in mijn ogen de foto zo indringend maakt is dat je de noodzakelijke snelheid van de ingreep voelt. Toen ik de foto in het magazine een slag draaide, wat in het museum dus niet kan, en daardoor de jongen direct in zijn ogen keek, zag ik pas de shock in zijn blik.
De categorie Kunst, Cultuur en Entertainment, waarin trouwens hoofd programmering Nutshuis Mirjam Zweers in de jury zitting had, kent ook een aantal opvallende foto’s die ik jullie niet wil onthouden.
Foto van het driedaagse Festival Hongerige Wolf in het gelijknamige gehucht in Oost-Groningen. Het festival brengt dans, literatuur, theater, poëzie, film en fotografie.
Foto van de Nieuwjaarsduik in Scheveningen. Uit het juryrapport: De bekende ansichten van ons land, maar dan wel heel bijzonder in beeld gebracht.
En als je eenmaal weet waar je naar kijkt, dan is deze serie van Henk Wildschut heel verrassend. Mede omdat hij als fotograaf niet aanwezig was!
Brandweermannen in Amsterdam worden gewekt zodra er een melding binnenkomt bij de centrale. Voor deze serie maakte de met een sensor uitgeruste camera een foto op het moment dat de alarmbellen afgingen.
Tenslotte, want ga vooral zelf kijken, de winnende foto van de Nationale Portretprijs 2012 die Stephan Vanfleteren maakte van Rem Koolhaas.
De beoordeling begon met een honderdtal portretten gemaakt door twintig fotografen, voorgedragen door vijf juryleden. De uiteindelijke winnaar mag geen eendagsvlieg zijn, het moet een foto zijn gemaakt door iemand die al een tijd lang bewijst bijzondere portretten te maken en daarbij ook een herkenbaar eigen handschrift heeft ontwikkeld.
De jury prijst deze foto als “beeldhouwwerk” en als “buste van marmer”. Rem Koolhaas ontmaskert als het ego dat hij is, maar Koolhaas blijft daarnaast ook overeind, aldus de jury.
De jury verplaatst zich in de positie van Vanfleteren: oog in oog met een roofdier. De fotograaf is gebiologeerd door wat hij ziet. Die blik, dat ego, die coltrui; daar heeft hij mee lopen zoeken tot hij dit beeld had.
Een afdruk van de winnende portretfoto wordt geschonken aan het Rijksmuseum.
Te zien in het Fotomuseum Den Haag, nog tot en met 3 maart.