Identificatie en identiteit

Sanne Maes in Pulchri Studio, 3 t/m 28 september 2016.

Vorig weekeinde begon het culturele seizoen pas goed na een enkele opening in de week ervoor. De uitmarkt vond plaats en er waren een paar openingen waaronder de algemene opening in Pulchri Studio. Een opening waar ik wel nieuwsgierig naar was vond plaats in de Klinkenberg zalen, rechts van de ingang op de parterre. Sanne Maes had daar een aantal werken geïnstalleerd waarbij de nadruk mijns inziens lag op de breedte van haar activiteiten. Ze was eerder opgevallen met video-installaties waarin ze haar eigen hoofd of lichaam projecteerde op tekeningen van dieren.

Ik moest steeds denken aan de metamorfosen van Ovidius, maar in die verhalen vindt een verandering plaats. In de projecties van Maes wordt eerder gezocht naar identificatie. Wat helpt is dat de videoprojecties zich mooi mengen met de met vaardige hand gemaakte tekeningen van de kunstenaar. Daardoor is het resultaat opvallend effectief en lijkt de kunstenaar zich met diverse zielen te kunnen vereenzelvigen.

p1080301

p1080311

p1080313

Dat vergankelijkheid een ander thema is van deze kunstenaar blijkt uit haar tekeningen waarin dierskeletten een levendige kop blijken te hebben en uit schilderijen waarin hetzelfde gegeven wordt uitgewerkt. Die schilderijen zijn ook wel in grijzen wat het werk misschien nodeloos klinisch maakt.
Daarnaast zijn er tekeningen te zien waarin op een ondergrond met een getekend skelet een los transparant met een  getekend gedeeltelijk levend dier is gehangen. Deze tekeningen raken me echt, omdat daar de ruimte tussen leven en dood als een zucht tussen beiden verbeeld wordt.

p1080316

Er staat verder nog een aantal sculpturen in de ruimte dat ik niet helemaal begrijp. Misschien is het ook een beetje veel in deze ruimte, maar dat het werk toch in het hoofd blijft hangen geeft wel aan dat de kunstenaar iets in de bezoeker raakt.

 p1080309

p1080315

De tentoonstelling werd op een enigszins verlegen/charmante wijze geopend door een oud-leraar van Sanne Maes, Pim Voorneman. Voorneman opent dit weekeinde zelf een door hem ingerichte tentoonstelling bij Parts project aan de Toussaintkade waarin de galerie werk van verzamelaars laat zien in een door deze kunstenaar vervaardigde ambiance.

p1080319

Pulchri Studio