Cinetoko 21
Ditmaal stond in Zeebelt Martijn Maria Smits in centraal. Opgeleid als documentairemaker ontwikkelde hij een hybride waarin realistische content in een geënsceneerde setting wordt getoond. Fictie maakt het voor hem gemakkelijker de emoties van de kijkers te sturen.
Zo ontstond Otzenrath, op Youtube in drie afleveringen te zien. Het gaat over de bruinkoolwinning in Duitsland waaraan hele dorpen worden geslachtofferd. ‘Ik heb altijd het geluk gehad dat ik nooit geld had voor een film’ is een behartenswaardige uitspraak van deze regisseur. Minimale middelen kunnen een hoge mate van creativiteit en inventiviteit opleveren mits ze gepaard gaan met aanzienlijke hoeveelheden overtuigingskracht en geluk. Deze film werd geschoten met een 8 mm. camera.
Ook werden fragmenten vertoond van Cést déja l’été. Smits verbleef voor deze film een jaar in Wallonië. Opnieuw onderzoekt hij zijn eigen gevoel door het te transponeren naar een theatrale, meer algemene vorm om emoties bij het publiek los te maken. Smits betreurt het dat Nederland een filmcultuur ontbeert en wijdt dit aan het ontbreken van aandacht ervoor in ons onderwijs.
Voor zijn film Anvers kreeg Smits een gouden kalf. Deze werd geproduceerd voor de onvolprezen One Night Stand-serie van de VPRO. Opnieuw een symbiose van thema en locatie en een fascinatie met de ‘losers’ van onze samenleving. Dezelfde benaderingswijze zullen we waarschijnlijk aantreffen in zijn volgende film die de Humanistische Omroep in haar serie Duivelse Dilemma’s woensdagavond 21 maart op Nederland 2 zal uitzenden. Dan gaat het over een van de 200,000 meisjes die elk jaar in Nederland door de prostitutiemangel gaan.