Todays Art 2011 – Leap into the Void
Todays Art nodigde afgelopen weekend de cultuurliefhebber uit om een stapje in het diepe te nemen tijdens ‘Leap into the Void’.
Het was alweer de zevende editie van het crossover festival vol kunst, dans, performance, theater en beeld en festivaldirecteur Olof van der Winden kon tevreden een biertje pakken.
Het festival werd geopend met een sensationele installatie van Chico McMurtrie in het atrium van het stadhuis. In 20 minuten werd een Citroën DS uitgevouwen tot een futuristische mobiel. Het leverde een bijna religieuze happening op; het publiek staarde 20 minuten stilletjes naar de transformer in slow motion. Slechts eerbiedig gefluister verbrak de stilte totdat het werk in vol formaat uitgeklapt was.
Het was de start van een interdisciplinair gebeuren dat zich op en rond het Spui voltrok in de buitenlucht en in een veelheid aan locaties, variërend van Lief Hertje en de Grote Witte Reus tot Korzo en het Paard.
De zevende editie was ietwat bescheidener opgezet dan de vorige versies, maar er was desondanks alsnog vreselijk veel te doen.
Zoveel zelfs dat dit een volledig ontoereikend report is. Dus hierbij een paar random keuzes.
Babette Wagenvoort registreerde wat events op haar ipad..
.. waarvan het beeld vervolgens op het stadhuis werd geprojecteerd.
In Theater aan het Spui was de Vynyl Arcade van Lucas Abela geïnstalleerd.
Vinyl Arcade is een racetrack gemaakt uit oude lps waarover een door publiek gestuurd karretje met LP-naald rondvliegt.
Een hete tip was de dansperformance van Hiroaki Umeda. De tip was zo heet dat iedereen er van wist, met als gevolg dat de tent vol zat.
Met een persbandje zwaaien had geen effect.
Jegens en Tevens kwam er niet in.
Een aantal kleine plekken waren bij Todays Art getrokken als ‘periphery’ programma. Zo was er in 1646 ‘Root of Bluegrass’ een muzikale/literaire bijdrage aan de Gothic South States tentoonstelling ‘What the modern age has gained in civility, it has lost in poetic inspiration‘.
In Zaal5 van het Filmhuis was de installatie van Maurice Bogaert te zien die scenes uit Repulsion van Roman Polanski..
..heeft nagebouwd.
Kunstacademie docent Johan Gustavsson runde samen met een klasje academiestudenten het ‘Institute for Urgent Matters’,..
..wat gelegenheid gaf om in te springen op actuele zaken..
Na te hebben moeten aanvaarden dat niet alles gezien of ervaren kon worden werd het zaterdagnacht tijd om weer huiswaarts te gaan. Wie weet lukt het volgend jaar om alles mee te maken.
Waarschijnlijk niet..
————————————————————————–
Ed Jansen was wel bij Hiroaki Umeda en was zo vriendelijk om een additionele bijdrage te leveren:
Beeldverslag Hiroaki Umeda, Korzo, TodaysArt 2011