Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland

Het zijn bijzondere tijden. Niet alleen door de Covid-pandemie zijn de internationale afstanden toegenomen, ook de geopolitieke spanningen in de wereld drijven landen, volken en mensen uit elkaar. Des te opmerkelijker dat er vanuit Rusland een initiatief ontstaat om Russische, Oekraïense en Nederlandse kunstenaars met elkaar te verbinden. De tentoonstelling Closely. Far Away. Closer. bij Victoria Galley in Samara is een poging om een eind te maken aan het isolement. Zowel nationale als persoonlijke grenzen moeten opnieuw worden opengebroken om contacten en gesprekken tot stand te brengen.

Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland
Victoria Gallery, Samara

‘De scheidingslijn’ is een concept dat zich voortdurend manifesteert in het leven van vandaag. Gevaar is overal, maar het is onzichtbaar, en de afbakening van jezelf ten opzichte van het territorium van de ander is een gemeenschappelijke obsessie geworden. De scheidingslijn spiegelt zich in de Wolga, de langste rivier van Europa die twee delen van Rusland van elkaar scheidt. Op het moment van de tentoonstelling is de Wolga ter hoogte van Samara geheel dichtgevroren waardoor een oversteek naar de andere kant mogelijk wordt.

 

Zina Isupova - Wolga Sunset, 2022

Curator Sergej Bratkov heeft voor deze tentoonstelling kunstenaars bij elkaar gebracht die werken met de scheidslijn tussen het persoonlijke en het gemeenschappelijke. Kunstenaars die het begrip afstand verkennen en daarin voor zichzelf een actieve rol opeisen. Afstanden wordt opgerekt en ingekort. In het platte vlak, in de ruimte, in de taal en in tijd.

Chaja Hertog & Nir Nadler - Nation for Two, 2012 (video)

De kunstenaars reageren op de actuele situatie in hun eigen visuele taal en met gebruik van alle mogelijke media. Een deel van de exposerende kunstenaars is naar Samara afgereisd om er ter plekke een nieuw werk te maken. De Nederlandse deelname aan de tentoonstelling bestaat uit het Amsterdamse duo Hertog Nadler en het Haagse duo Topp & Dubio. Het eerste duo moest wegens een coronabesmetting op het laatste moment toch afzien van een reis naar Rusland. Het andere duo heeft de tocht naar het onder een dikke laag sneeuw gelegen Samara kunnen voltooien en is inmiddels weer veilig en wel terug in Den Haag.

Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland
Topp & Dubio - The Dividing Line at both Ends, 2022 (foto: Dmitry Ptitsyn)
Mikhail Dolyanovsky - Untitled, 2021
Nikolay Alekseev - Monument, 2021
Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland
Dmitry Starusev - Zelenograd 13th district of Moscow, 2015 (publication)
Oleg Ustinov - Untitled, 2010 (foto: Dmitry Ptitsyn)
Stas Volyazlovsky - Moscow, 2008 (video)
Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland
Nastya Livadnova - Yesterday they said: They have nipples like on an accordion, 2022 (foto: Dmitry Ptitsyn)
Kirill Savelyev - Untitled, 2020 (foto: Dmitry Ptitsyn)
Dmitry Starusev - I don't want to speak, 2017 (foto: Dmitry Ptitsyn)
Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland
Topp & Dubio opening performance 'The Dividing Line at both Ends', een tweetalige dialoog in het Nederlands en het Russisch (foto: Dmitry Ptitsyn)

De tentoonstelling Closely. Far Away. Closer. is nog te zien tot en met 20 maart 2022 bij Victoria Gallery in Samara, Rusland.

Met werk van Nikolaj Aleksejev (Voronezh, Rusland), Stas Volyazlovsky (Kherson, Oekraïne), Michail Dolyanovsky (Belgorod, Rusland), Zina Isupova (Kiev, Oekraïne-Moskou, Rusland), Nastya Livadnova (Moskou, Rusland), Kirill Savelyev (Voronezh, Rusland), Dmitry Starusev (Moskou, Rusland), Oleg Ustinov (Rostov-on-Don, Rusland), Hertog Nadler (Amsterdam, Nederland) en Topp & Dubio (Den Haag, Nederland).

De tentoonstelling wordt ondersteund door Ovcharenko Gallery in Moskou en de Nederlandse ambassade in Rusland.

Closely. Far Away. Closer – grenzen slechten vanuit Rusland
Victoria Gallery, Samara