Keileweg Rotterdam

Na een bezoek aan NL=US, waar collega Post met zijn geliefde Petra van Noort exposeert, en aan BarBAAR, de nieuwe expositieruimte van AVL Mundo, waar Jeroen Jongeleen een even fantastische expositie maakte na uit de handen van Joep van Lieshout de Brutus Art Price te hebben ontvangen viel me op dat er meer activiteiten plaats vinden in het AVL Mundo complex.

Opeens bleken zich twee galeries uit de Rotterdamse binnenstad in een van de panden aan de Keileweg te bevinden, Wilfried Lentz en CINNNAMON. Hiermee wordt dit gebied al veel interessanter voor de kunstliefhebber, zelfs zonder te weten hoe BarBAAR zich gaat ontwikkelen. Temeer daar hier ook al de AVL-ateliers en het aangrenzende Kunst en Complex bevinden met daarin de expositieruimte Buro Rotterdam en ateliers van niet de minste kunstenaars. Joep van Lieshout, die de grond onder al deze instellingen kocht tijdens de bankencrisis heeft grote plannen en het lijkt me spannend te zien hoe dit zich ontwikkelt. Intussen hebben Wilfried Lentz en CINNNAMON tentoonstellingen die de moeite waard zijn om te zien.

Andrea Éva Győri @ Wilfried Lentz

Bij Lentz exposeert de Hongaarse Andrea Éva Győri met expressieve schilderijen en tekeningen. De vloer is daarbij fel oranjerood geschilderd wat gezien het coloriet in de schilderijen erg mooi uitwerkt, een gedurfde ingreep van iemand die groot kan denken. Győri is bekend geworden door aan Manifesta 11 in Zürich mee te doen in 2017. Deze editie kenmerkte zich doordat uitgenodigde kunstenaars werden gekoppeld aan ambachtslieden uit de streek en deze kunstenaar werkte samen met een sekstherapeut. Tijdens de sessies maakte zij studies van masturberende vrouwen en die combineerde ze met de daaraan gepaard gaande fantasieën.

Te zien tot en met 29 augustus 2020 bij Wilfried Lentz, Keileweg 14a in Rotterdam.

Schilderijen op sokkels met gekleurde vloer

Bold Head With Tongue – 2019

In de huidige tentoonstelling toont ze beelden van haar eigen ervaringen en onderzoek. Die beelden zijn vluchtig en impulsief wat past bij de vochtige opgewonden staat die getoond wordt. Een aantal werken zijn studies op papier, mooie tekeningen met wat steunkleuren die met veel water zijn aangebracht. Daarnaast worden een aantal schilderijen getoond die even vluchtig en impulsief lijken, wat ik op zich al een kwaliteit vindt bij schilderijen, maar die toch gewicht krijgen doordat ze niet aan de muur hangen, maar op sokkels schuin tegen de muur staan. In een ruimte waarin de vloer ook zo fel gekleurd is zie je zo een erg goede tentoonstelling!

Transparent Body – 2019

Back with Light Nipples – 2019

Tongue with Transparent Body – 2019

Lick Your Finger After – 2019

 

Medicine Breath @ CINNNAMON

Bij CINNNAMON is tegelijkertijd, bijna als anti-these, een tentoonstelling te zien over de antiseptische toestand waarin we ons  staande moeten houden in deze crisistijd. De tentoonstelling Medicine Breath gaat volgens curatoren Niek Hendrix en galeriehouder Pieter Dobbelsteen over het contrast tussen onze preoccupatie met hygiëne en zindelijkheid aan de ene kant en een fascinatie voor het dierlijke en daarmee ook de dood anderzijds. Kunst als medicijn, beetje gezocht, maar het is toch een heel aardige tentoonstelling met wat uiteenlopend werk en nog een heel aardig toetje in de vorm van een werk van Priscilla Fernandes in het kader van Unlocked/Reconnected. Dit is zoals u kunt weten het nationale vreugdevuur in de deelnemende instellingen vanwege de heropening na de quarantaine. Bij deze een overzicht van het werk.

Te zien tot en met 4 juli 2020 bij CINNNAMON, Keileweg 14a in Rotterdam.

Jonathan van Doornum: Z.T. – 2020

Matthew Allen: Sun Trigger – 2019

Niek Hendrix: Cabinet (In the Garden of Eden)

Jonathan van Doornum: Deflecting Lightning – 2020

Deze weet ik niet echt meer

Sarah and Charles: Simulacre and Simulation (comic eyes) – 2019

Niek Hendrix: Vanitas – 2020

Niek Hendrix: Cabinet (in the Garden of Eden) – detail

Priscilla Fernandes: Slippin’ and slidin’ – scoot like a seal (1) – 2019

En Pieter Dobbelsteen was zo vriendelijk me nog een werk uit de serie te laten zien waarin het spelelement nog duidelijker is!