Social distancing bij Galerie van Gelder
Ondanks het stilvallen van het culturele leven zijn er nog galeries te bezoeken. Zo is in Amsterdam bij Galerie van Gelder nog een solotentoonstelling van Siegfried Cremer te zien. Deze is zelfs verlengd tot en met 28 maart. In het licht van de coronacrisis zijn er interessante parallellen te trekken met de actuele situatie. Hoewel je voor de ingebruikname van maatregelen tegen verspreiding van het virus altijd al even moest aanbellen om de galerieruimte binnen te gaan.
‘Good morning, Mr Recyclops!’ is de tweede solotentoonstelling van Siegfried Cremer (1929-2015) in Nederland. De eerste was in Galerie M aan de Paviljoensgracht in Den Haag in 1976.
Cremer werd geboren in Dortmund en heeft het grootste deel van zijn leven in Stuttgart gewoond en gewerkt. In verschillende perioden heeft zijn werk verschillende invloeden ondergaan. Van formeel naar informeel en weer terug. Maar wat doen deze invloeden er nu nog toe?
In Galerie van Gelder wordt de handschoen opgenomen voor de individuele kunstwerken. Het werk van Cremer doet gedesinfecteerd aan. Het is ontdaan van opsmuk en wordt door galeriehouder Kees van Gelder veilig geïsoleerd getoond. Elke werk krijgt een eigen ruimte. De bedoeling is dan ook om de werken zoveel mogelijk zonder kunsthistorische beschrijvingen of invloed van elkaar tentoon te stellen. In Duitsland, waar zijn werk ook museaal wordt getoond, worden veel werken groepsgewijs gepresenteerd. Kinetische werken worden dan onderdeel van een ‘wereld’, optische werken worden deel van een serie. Bij Van Gelder worden de werken zo veel mogelijk op zichzelf teruggeworpen. De directe omgang met het kunstwerk in het hier en nu is dan beslissend voor de mogelijke betekenissen.
Dan zien we onder een wit geschilderd vlak een klein gekleurd blokje. Een metalen sculpturale spriet blijkt te kunnen bewegen. En een kartonnen ring op de muur (Kompromiertes Hohlraumbild) bevat een gekleurde binnenwereld. Met de bril van de coronabestrijder zou dat roze blokje een bron van het virus kunnen zijn. De ring een vorm van quarantaine. De draadwerken worden modellen of grafieken over de verspreiding van het virus. Ingelijste ramen van draadglas worden vensters op de intensive care. En dan is er nog een werk dat Distanzbild heet, en waar een voorgeschreven afstand met twee latjes op de wand wordt afgezet. Er is er zelfs een die de nu voorgeschreven sociale afstand van anderhalve meter nadert.
Want zo gaat dat. Als er geen context is, dan creëren we er zelf een.
‘Good morning, Mr Recyclops!’ van Siegfried Cremer is nog te bezoeken tot en met 28 maart 2020 bij Galerie van Gelder, Planciusstraat 9A in Amsterdam.