Anne Forest / Lineage

Anne Forest bij HEDEN
5 september t/m 22 oktober 2016

Anne Forest is schijnbaar alom tegenwoordig sinds zij afstudeerde aan de KABK. Zo zit ze op dit moment weer bij de selectie voor de koninklijke prijs voor de schilderkunst en 9 september opende een tentoonstelling in HEDEN met recent werk.

p1080587

De kunstenaar wordt geïntroduceerd door Jacko Brinkman, directeur van HEDEN

p1080588

Hierna neemt Heske ten Cate, de hoofdredacteur van Mr. Motley, het woord om de tentoonstelling te openen.

p1080590

Lillias – 2015

Het werk dat zij maakt oogt bijzonder aantrekkelijk, het zijn portretten in een bepaalde nogal archaïsche stijl waarbij zij van veel verschillende materialen en technieken gebruik maakt. Zij doet dat op een knappe manier: Ze varieert in 2D en 3D en als ze schildert varieert ze met de ondergrond van de schilderijen en mengt andere materialen zoals grind door de acrylverf die ze gebruikt.

p1080591

Jan – 2015

p1080592

Baragawi – 2015

Daarnaast gebruikt ze regelmatig textiel in verschillende texturen en dat heeft natuurlijk een gevolg voor het beeld.  Zo zag ik een portret, geschilderd op een harig tapijtje, dat door de manier waarop de verf was aangebracht en de opstaande haartjes die erin verwerkt zitten het schilderij en de figuur daarop een aangenaam expressionistisch karakter krijgt. Evengoed schildert ze op houten panelen waarop in dunne lagen kleuren worden aangebracht. Ook dit oogt bijzonder fraai door een juist gemaakte keuze die het beeld versterkt.

p1080593

Links Stas – 2015, rechts Heike – 2015

p1080594

Jure – 2016

Een ander sterk element in haar portretten is het kleurgebruik waarin op een donkere achtergrond gloeiende kleuren de vorm en de atmosfeer bepalen. Soms gebruikte ze geen kleur en dan ogen de grijzen of de donkers met een witte lijn bijna als een fotonegatief. Het materiaalgebruik veroorzaakt zo een mystieke sfeer in het werk die de mythische uitstraling versterkt.

p1080595

Gjon & Yahya – 2016

p1080596

Mijn favoriet: Noy – 2016

De portretten zijn als portret niet heel herkenbaar: ze geven een idee van een persoon door kleding, haar, kleurgebruik en andere elementen die in het schilderij aanwezig zijn. Dit zijn meer dan eens dieren of plantmotieven wat het archaïsche karakter van het werk versterkt. De schilderijen hebben namen die aan mensen en dieren refereren, maar het blijven toch mogelijke mensen. Er ontstaat afstand tot de persoon, als bij een Maya-reliëf waarop mensen zijn afgebeeld.

p1080597

Nino & Shane – 2015

p1080598

Constance – 2016

Voor mijn gevoel zijn die mensfiguren echter meer aanleiding om materiaalgebruik en benadering te onderzoeken dan om herkenbare mensen neer te zetten. In dat eerste slaagt de kunstenaar volop, maar wat de kunstenaar met die mensfiguren wil zeggen weet ik nog niet echt.

HEDEN

Anne Forest