Quote Me If I’m Wrong
Elk jaar organiseren de eindexamenstudenten Beeldende Kunst van de KABK met elkaar een expositie. Zijn schrapen het geld bij elkaar, zoeken een locatie, vragen een curator om hulp, bouwen muren, organiseren een PR-plan en (niet in het minste) maken het werk. Tijdens deze expositie worden studenten beoordeeld en wordt er besloten of de student er klaar voor is om eindexamen te doen, vandaar dat deze pre-eindexamententoonstelling ook wel de groenlicht-expositie genoemd wordt. Vorig jaar vond deze expositie plaats in het voormalig VROM-gebouw, het jaar daarvoor zette curator Ad de Jong GEMAK op stelten met een anarchistische structuur en veelkleurige muren en de expositie van het jaar daarvoor vond het plaats in een voormalige kerk: de Regentenkamer. Het eerste wat opvalt bij Quote Me If I’m Wrong is dan ook haar vrij conservatieve white-cube locatie: de creatieve flexwerkplek/kantoren Spaces in de zogenaamde “Rode Olifant”.
Toevallig weet ik dat de studenten drie jaar geleden (toen ik zelf “medewerker locatie” was) hun rechterarm hadden gegeven voor een grote strakke witte exporuimte in de Rode Olifant, maar nu vroeg ik me toch af of deze studenten niet te snel zijn “opgegroeid”, want al het werk samen leek op het eerste gezicht wel heel erg aan te sluiten op een bekende gladde esthetiek. Natuurlijk is er een verschil tussen “aansluiten op” en “conformeren aan”, maar toch had ik het leuk gevonden als er meer kunstenaars tegen de draad in waren gegaan, met misschien mislukt maar wel onaangepast werk. En nee, in de bakstenen kerk waren geen witte muren om schilderijen op de hangen, maar wat was dat een uitdaging, toch jongens?
Dit eerste kritiekpunt was ook gelijk mijn laatste, want het werk en de presentatie hadden verder een bijzonder hoog niveau. De expositie werd gecureerd door Radna Rumping, die de werken evenwichtig over twee vleugels verdeeld had. Opvallend was het werk van Jeanette Slütter, een performance die door een “gat” te bekijken was maar die zich eigenlijk één verdieping lager afspeelde, tussen het kantoor-meubilair van de tweede verdieping. Zij mengde haar eigen materialen met de elementen die al aanwezig waren en liet hier vervolgens twee performers in los. De volgende dag kon er een flexwerker per ongeluk in de performance kon gaan zitten met zijn afspraak, zonder het te merken.
Ook Generated World van Martin Gabriel verzette zich goed tegen de witte ruimte. Een decor tegenover een soort kijkdoos zorgde voor een interessante ruimtelijke ervaring. Bij de installatie van Katerina Konarovská (Sleepwalking) leken verleden, heden en toekomst door elkaar heen te lopen. Tjarda van den Berg had een vreemde film gemaakt (The Creative Proces Uncovered), waarbij ze zichzelf en haar werkproces als een vreemde diersoort leek te bekijken en welke balanceerde tussen grappig en flauw. Vooral interessant waren de stukken waarin de kunstenaar in de opbouw van de expositie zelf rondloopt.
Over het algemeen was Quote Me If I’m Wrong een erg professionele expositie, wat doet uitkijken naar de eindexamenexpositie en de “best of graduates” expositie in het GEM dit najaar.
Quote Me If I’m Wrong – 9 t/m 11 januari 2015, Spaces, Den Haag