Guest who #1

Afgelopen woensdag vond de eerste ‘Guest Who’ avond plaats in Zaal 3 aan het De Constant Rebecqueplein. Deze culturele avond, die vanaf nu iedere tweede woensdag van de maand georganiseerd zal worden, is vooral bedoeld om kunstenaars en presentatieplekken de mogelijkheid te geven om hun plannen kenbaar te maken aan het publiek. Organisatoren Puck Verkade en Eliane Bots lieten tijdens een korte inleiding weten dat het volgens hen tijd is voor Den Haag om te delen wat er te gebeuren staat op cultureel gebied. Daarnaast vinden zij het belangrijk dat de avonden ruimte bieden om tijdens de pauze en de borrel nadien op een informele manier contact te kunnen leggen met kunstenaars en curatoren.
Dit keer kon het publiek 6 presentaties van ieder 10 minuten bijwonen en werd duidelijk dat er inderdaad een hoop interessante en leuke dingen plaats (gaan) vinden in het deel van Den Haag waar Zaal 3 zich bevindt.

Puck Verkade en Eliane Bots (Foto: Michael Danker)

Zo vertelde Daphne Blomsma over haar activiteiten in Zaal 3 waar zij onlangs een lunchroom is begonnen waarvoor zij heerlijke taarten bakt en een wekelijks wisselend menu serveert. In de bijbehorende culturele cadeauwinkel verkoopt zij kunst en souvenirs die zij tijdens haar reizen verzamelt. Zij heeft een manier gevonden om alles wat zij leuk vindt – kunst, koken en reizen – met elkaar te verbinden. Als kunstenaar houdt zij zich al geruime tijd bezig met de manier waarop mensen zich in de fysieke ruimte tot elkaar verhouden en wat er gebeurt met de persoonlijke bewegingsruimte wanneer anderen hier ook plaats innemen. Ze vertelt hoe zij dagelijks tijdens de ochtendspits al die mensen met dezelfde chagrijnige gezichten zich in Hema regenjassen ziet voortbewegen op de fiets en er blij van wordt om zelf in deze groep te verdwijnen. Zij vraagt zich vervolgens af hoe ze deze situatie in een kunstwerk zou kunnen verwerken. Ik kan me zo voorstellen dat haar observaties van klanten in de lunchroom op een zelfde manier input kunnen geven voor nieuwe kunstwerken.

Daphne Blomsma (foto: Michael Danker)

Hierna was het woord aan David Veneman die in een enorm hoog tempo op een vermakelijke manier vertelt over zijn werk als post social media guru. Een term die hij zelf heeft bedacht op basis van zijn werk als designer, kunstenaar en curator. Met zijn bedrijf buurmen maakt hij websites voor andere organisaties, wat hem geld oplevert om andere dingen te kunnen doen die allemaal te maken hebben met het internet. Zo organiseert hij allerlei activiteiten rond Facebook en speelt hiermee naar mijn idee in op de werking van dit medium. In Zaal 3 zal hij op 9 mei een Facebook diner organiseren, waarvoor van te voren aangemeld moet worden. Veneman zal je, zoals hij zelf zegt,  stalken op Facebook en op basis van je profiel in staat zijn een driegangen maaltijd voor te schotelen die volledig tot stand is gekomen op basis van de dingen die jij op Facebook leuk vindt en die dus precies aansluiten bij je behoeftes. Maar ook een Facebook huwelijk en een cursus voor ouderen hoe je een cool profiel kan aanmaken en hoe je je op Facebook moet gedragen staan nog in zijn planning.

De uit Londen afkomstige Simon Farid is op dit moment artist-in-residence bij Wander in de DCR. Hij begint ons op basis van allerlei documenten uit te leggen wie hij is. Zijn geboorteakte, rijbewijs, bankpas, Facebookprofiel etc.  komen voorbij. Hij toont een twintigtal namen van websites van organisaties die alle bepaalde gegevens van Farid bezitten. Hij legt uit dat op basis van dergelijke documenten en websites steeds een ander deeltje van zijn bestaan in kaart te brengen is. Er zijn meerdere verhalen te vormen rond een persoon op basis van digitale informatie, maar in hoeverre geven ze echt weer wie iemand is? Hij is erin geïnteresseerd om dergelijke processen te analyseren, maar ook om ze als het ware onderuit te halen. Zo stelt hij nieuwe portemonnees samen die niet echt van de persoon zelf zijn, wat kan iemand hiermee? Hij kan nog niet duidelijk aangeven hoe zijn werk gepresenteerd gaat worden, maar ik ben er in ieder geval wel benieuwd naar geworden.

Simon Farid (foto: Michael Danker)

Na de pauze vertellen Ronald Boer (Satellietgroep) en Vytautas Michelkevičius over het uitwisselingsprogramma van  de Satellietgroep en de Nida Kunstkolonie uit Litouwen. Het kunstenaarsinitiatief Satellietgroep onderzoekt sinds 2006 door middel van de kunst hoe de zee en waterwegen onze cultuur beïnvloeden en omgekeerd. Michelkevičius is curator en docent op de kunstacademie van Vilnius en artistiek directeur van de Nida Kunstkolonie. Deze bevindt zich midden in het bos en verzorgt een artist-in-residence programma en een educatieprogramma dat zich richt op de Baltische Zeekust. De sprekers tonen voorbeelden van kunstprojecten die vanuit beide initiatieven zijn ontstaan. Samen organiseren zij het Inter-Format Symposium dat in mei zal plaatsvinden met als thema: ‘on flux of sand & aquatic ecosystems’.

De kunstenaar Theo Jansen vertelt dat voor hem een droom is uitgekomen met zijn aankomende tentoonstelling in de Electriciteitsfabriek. Deze plek heeft immers zijn jeugd ‘geëlektrificeerd’ en maakte toen hij er voor het eerst binnenkwam grote indruk op hem vanwege de filmische omgeving. Tijdens de tentoonstelling zal hij laten zien hoe zijn strandbeesten, die zijn opgebouwd uit elektriciteitsbuizen, tot stand zijn gekomen. Hij toont een film waarin we verschillende beesten over het strand zien bewegen. Iedereen is het erover eens dat het steeds weer bijzonder is om de strandbeesten in actie te zien. Ze lopen aangestuurd door wind parallel aan de kustlijn van Scheveningen naar Kijkduin en omgekeerd. Jansen hoopt dat de beesten aan het eind van zijn leven in staat zijn om zonder zijn hulp op het strand te blijven. In de elektriciteitsfabriek zal hij tonen dat de beesten zichzelf inmiddels kunnen reproduceren. Geloof je dit niet? Des te meer reden om de tentoonstelling te bezoeken. Jansen lichtte een tipje van de sluier op, maar ik zal het nog niet verklappen.

Theo Jansen (foto: Michael Danker)

Ten slotte presenteert Andries Micke van ’t Gras van de Buren het ontwerp voor de binnentuin die binnenkort zal worden aangelegd op het stuk ongebruikte grond tegenover de elektriciteitsfabriek. Er is goed nagedacht over de verschillende functies die de tuin moet gaan vervullen. Niet alleen zal deze ruimte bieden voor ontmoeting en recreatie, ook zal er groente verbouwd gaan worden en wordt het een plek voor kunst en design. Zo komt er een podium waar bijvoorbeeld toneelstukken opgevoerd en films getoond gaan worden. Het ontwerp ziet er prachtig uit en ik hoop dan ook dat het deze zomer al mogelijk is om hier te gaan vertoeven.

Ik vond het een zeer geslaagde avond. Niet alleen heb ik informatie gekregen over allerlei activiteiten die eraan komen, maar ook heb ik inzicht gekregen in een aantal bijkomstige onderwerpen. Zo vind ik het mooi om te horen hoe jonge kunstenaars in staat zijn om geld te verdienen middels activiteiten die een link hebben met hun werk als kunstenaar. Daarnaast viel het mij op dat er twee onderwerpen een rol speelden in alle presentaties: de manier waarop wij ons verhouden tot onze natuurlijke en digitale leefomgeving. In eerste instantie lijken dit twee uitersten maar er zijn ook veel overeenkomsten te vinden:  beide zijn constant in ontwikkeling en brengen ons plezier en genot maar kunnen daarnaast ondoorgrondelijke kanten hebben die ons zowel fascineren als beangstigen. Voor de kunst zijn het ideale onderwerpen om verder te onderzoeken en te bevragen.

Op 12 maart vindt de tweede ‘Guest Who’ plaats.

Wees er met zoveel mogelijk mensen bij! De entreeprijs (max. 7,50 incl. 1 drankje) wordt namelijk verdeeld over alle aanwezigen. Dus hoe meer mensen hoe lager de entree!