CQ Residency ‘Carte Blanche’

Carte blanche is wat Joncquil kreeg van galerie Ramakers gedurende zijn ‘residency’ aldaar. Hij besloot de galerieruimte te gebruiken als laboratorium voor het uitvoeren van experimenten met materiaal, ruimte en kleur. Vijf dagen per week wordt de opstelling continu veranderd door elementen toe te voegen, te verplaatsen of op een andere manier te combineren.

Vooral licht speelt een grote rol in zijn onderzoek. Met name het effect ervan op objecten van verschillende kleur en textuur.

Licht wordt van kleur veranderd en op verschillende wijzen gemengd. Het magische wonder van het verschijnen en verdwijnen van kleuren en de mysterieuze kracht van sommige combinaties ervan is iets dat Joncquil fascineert.

Oude schilderijen worden (deels) weg geschilderd door ze van een nieuwe laag te voorzien zodat hun boodschap versluierd en versleuteld wordt.

De administratie van de bezoekers wordt keurig bijgehouden en op verzoek worden polaroidfoto’s van hen gemaakt. Deze techniek is een belangrijke inspiratiebron voor deze kunstenaar zoals bleek uit het boekje waarin hij verslag deed van zijn CQ Holding.

Want alles draait natuurlijk om rood, geel en blauw. De dagelijkse waan wordt in deze periode even opzij gezet om in een entourage van jaren zestig-vormgeving zich te verdiepen in het werk van de grote schilders van de vorige eeuw zoals Malevich, Mondriaan en Picabia.

En natuurlijk wordt er op het internet steeds nauwkeurig verslag uitgebracht.