In memoriam: Dick Raaijmakers

Dick Raaijmakers, 1930-2013

Het muzikale belang van Den Haag lijkt – net als dat bij andere kunstvormen het geval is – vaak een beetje ondergesneeuwd te worden onder de publicitaire aandacht die kunstenaars uit Amsterdam ten deel valt. Een voorbeeld daarvan lijkt de relatief geringe aandacht die na zijn overlijden aan deze pionier van de elektronische muziek wordt besteedt. Raaijmakers werkte in de jaren vijftig in Eindhoven in het Natuurkundig Laboratorium van Philips. Onder de naam Kid Baltan (ontstaan uit de omdraaiing van zijn voornaam en van de naam van zijn werkgever (die meestal werd afgekort tot Natlab) bracht hij samen met Tom Dissevelt in de periode 1957-1962 een handvol grammofoonplaten uit met de eerste Nederlandse elektronische composities.


(klik op de foto voor een link naar youtube)

Na enige jaren aan de universiteit van Utrecht gewerkt te hebben begon Raaijmakers in 1963 een studio voor elektronische muziek in Den Haag om daarna – van 1966 tot 1995 aan Koninklijk Conservatorium te werken en te doceren. In deze periode ontwierp hij een aantal ‘klankmachines’ zoals zijn ideofonen waarin hij luidsprekers tot instrument en kunstwerk transformeert.

Dick Raaijmakers – Ideofoon 1 I foto: Ed Jansen

Dick Raaijmakers – Ideofoon 1 I foto: Ed Jansen

(Klik op de onderste foto voor een link naar youtube)

Daarnaast ontstaat een aantal composities en een nog groter aantal muziektheatervoorstellingen waarvoor literaire en filosofische thema’s vaak de inspiratiebron zijn. Hij houdt zich ook theoretisch met dit soort onderwerpen bezig zoals in zijn publicatie De methode (1984). Zeer bijzonder is ook zijn fascinatie voor intermediale connecties en fysiologische processen, met name de val.


(Klik op de foto voor een link naar Wikipedia)