a bunch of metaphysical connections
In Liefhertje en de Grote Witte Reus is op dit moment het werk te zien van Edwin Deen, Krista van der Niet en Koen Hauser. Zoals de begeleidende tekst het uitlegt sluit het werk in esthetische zin op elkaar aan, maar beroeren de kunstenaars elkaar ook op het gebied van hun uiteenlopende werkmethodes en disciplines.
Het werk van Edwin Deen zijn verzamelingen van alledaagse objecten. De objecten zijn niet uitgezocht op basis van hun functionaliteit maar vanwege hun aantrekkelijke uiterlijk. Leuk is het om te weten dat er ook een ‘Local Collection’ bij zit, met objecten die in en rond de expositieruimte gevonden zijn.
Het werk van Krista van der Niet plaatst ook opvallende objecten in de spotlights. Nu gaat het echter om lucifers en spelden. Dit werk is prachtig, meestal vind ik ‘verstilling’ een eufemisme voor ‘saai’ maar in dit geval is een prachtige intens soort verstilling. In de tekst bij de expositie is het woord ‘monumentaal’ ook goed gekozen. Je moet ze op de juiste grootte bekijken, als internet plaatje werken ze helemaal niet. Hier is hard over nagedacht.
Hoe sluit Koen Hauser op dit rijtje aan? Ook zijn werk is gestileerd. En ook in zijn werk krijgen normale objecten een speciale plek, alleen lijkt het bij hem om stenen te gaan. Het opvallendste is diaserie waarin een model wordt opgegeten door amethist. Het enige mens in de expositie wordt door een object opgegeten.
Krista van der Niet, Edwin Deen, Koen Hauser
a bunch of metaphysical connections
Liefhertje en de Grote Witte Reus
expositie t/m 7 juli