Undercoververslag: Art Walk With Me

Art Walk With Me  is een relatief jonge kunstroute door de binnenstad van Den Haag en een initiatief van de acht deelnemende galeries: Liefhertje en de Grote Witte Reus, West, Maurits van de Laar, Galerie van Kranendonk, Nouvelles Images, Galerie Ramakers, Livingstone Gallery en tot slot Galerie Helder.

Vorig jaar ging het eerste seizoen van start en het bleek al snel een succes. Art Walk With Me wordt in de zomermaanden één keer in de vier weken georganiseerd en voor iedere editie wordt een andere begeleider uitgenodigd. Door de wisselende begeleiders zie je niet alleen veel kunst op één dag, maar hoor je interessante anekdotes, persoonlijke visies over beeldende kunst en kom je wellicht ook nog iets nieuws te weten over Den Haag.
Op zondag 28 april vond de tweede editie van dit jaar plaats en ik liep mee met pen en papier in de aanslag om verslag uit te brengen van deze zonnige zondagmiddag onder leiding van schrijver Kees ‘t Hart. Volgens hem is één van de weinige verschillen tussen het kunstenaarschap en het schrijverschap dat er veel meer saamhorigheid is onder schrijvers. Iedere vrijdag komen schrijvers van ieder kaliber bijeen in café de Pels in Amsterdam om zich laveloos te zuipen (niet letterlijk zijn woorden, maar het werd toch zeker sterk geïnsinueerd). Ze houden er een interessant systeem op na: er is een penningmeester die aan het einde van de rit met iedereen persoonlijk afrekent – je dient zelf bij te houden hoeveel je die avond drinkt. Uit sociaal oogpunt geeft iedereen een hoger nummer op dan hij daadwerkelijk heeft gedronken, waardoor de penningmeester er een redelijk riante aanvulling op zijn maandsalaris op nahoudt. Tot zover de anekdotes.

Bedevaartstochten in Den Haag
Omdat iedereen inmiddels het befaamde Hoogtij kent, is het wellicht interessant de verschillen tussen deze twee kunstroutes te onderstrepen. Allereerst is Art Walk With Me veel minder ‘vrijblijvend’ van aard, in die zin dat je onder begeleiding van galerie tot galerie een vastliggende route volgt in een groep. Bij Hoogtij ligt de nadruk op het uitstippelen van je eigen route, waarbij de kans aanwezig is (laten we eerlijk zijn!) dat je op een gegeven moment bij een galerie blijft hangen waar het gezellig is, waar je mensen tegenkomt die je kent en al snel aan je derde wijntje begint in plaats van kunst te bekijken. In het ‘allerergste’ geval mondt de avond uit in een kunst-loze aaneenschakeling van sociale evenementen. Als kers op de slagroom vindt Hoogtij plaats op een vrijdagavond, en ik durf met zekerheid te stellen dat het de tentoonstellende kunstenaars geen eer aandoet om alle galeries er in één avondje doorheen te jassen – als zijnde een spannende boxset dvd’s. De opzet van Hoogtij is dus heel anders dan die van Art Walk With Me. Die route duurt namelijk maar liefst vijf uur, maar ik vond het absoluut een winstgevende investering van de zondagmiddag. Het tweede meest fundamentele verschil tussen de twee kunstroutes is dat je galeriehouders ‘in het wild’ ontmoet. Daar waar je bij Hoogtij snel hergroepeert in veilige allianties, waarbij je niet zomaar zonder directe aanleiding een gesprek begint met de galeriehouder of ander persoon die je niet kent, is de drempel om dit te doen tijdens de kunstroute een heel stuk lager. De galeriehouder houdt allereerst een kort inleidend praatje over de galerie en/of over de kunstenaar die daar op dat moment exposeert en daarna is er even tijd om zelf de tentoonstelling te bekijken en vragen te stellen. Vaak zijn de kunstenaars zelf ook aanwezig om hun werk toe te lichten.

Kees ‘t Hart vertelt over kunst bij Maurits van de Laar

Ik heb een overzicht gemaakt van wat mij opviel aan de verschillende visies van de galeries. Zo wordt Liefhertje en de Grote Witte Reus deels gesubsidieerd, maar zoeken ze steeds meer naar oplossingen om te verzelfstandigen. In de kelder hebben ze een projectruimte waar jonge kunstenaars de kans krijgen zich te ontwikkelen door hen een podium te bieden voor hun werk. Als particulier kun je hier een ‘abonnement’ voor afsluiten waarbij je van iedere kunstenaar een print krijgt (zes per jaar) tegen een vergoeding van 1500 euro. Hierbij help je de deelnemende kunstenaars hun werk te ontwikkelen onder professionele begeleiding. Ook is Liefhertje de enige galerie in het rijtje die zich vrijwel uitsluitend concentreert op fotografie, ondanks dat er ook voor design een rol is weggelegd in hun winkel. Ik zou zeker iedereen willen aanraden er eens een kijkje te nemen.
West is de minst commerciële instelling uit deze reeks en is dan ook eigenlijk meer een projectruimte. Ze vinden het belangrijk om kunst die vaak niet begrepen wordt een podium te bieden, zoals conceptueel werk en videokunst, vaak met maatschappelijke thema’s. Ook zijn ze zeer betrokken bij hun kunstenaars en vinden ze het belangrijk dat bezoekers kunnen delen in het proces, door kunstenaars regelmatig opnieuw terug laten komen. Maurits van de Laar is volgens velen DE galerie voor tekeningen en richt zich met name op redelijk bekende kunstenaars die met dit medium werken. Voor Galerie van Kranendonk is een belangrijke maatstaf de rijpheid en techniek van de kunstenaar, maar werkt ook veel met jonge kunstenaars. De galerie vertegenwoordigd zowel schilderkunst als fotografie. Galerie Nouvelles Images is de oudste galerie van Nederland en is als een van de eerste, rond 1960, begonnen met het tonen van hedendaagse kunst en dat doen ze nog steeds. Ze vertegenwoordigen zowel ‘jonge’ als ‘oude(re)’ kunstenaars, hoewel ze zich toch wel duidelijk meer richten op de gevestigde orde. Dat is ook nodig, aangezien er weinig markt is voor de pas afgestudeerde generatie en op die manier is het mogelijk voor de galerie om in de jongere generaties te investeren. Galerie Ramakers is ook meer van de gevestigde namen, maar richt zich vooral op drie dimensionaal werk, wat toch wel een beetje ondervertegenwoordigd was op deze galerieroute. Livingstone Gallery richt zich op figuratieve en expressionistische kunst. Bij Helder speelt het spanningsveld tussen design en beeldende kunst een grote rol en het is tevens de jongste galerie in deze reeks, ze bestaan ongeveer drie jaar, waardoor ze voornamelijk met jonge kunstenaars werken.

Kunstenaar Frode Bolhuis vertelt over zijn werk bij Galerie Helder

De volgende editie van Art Walk With Me zal plaatsvinden op zondag 26 mei, onder begeleiding van Arno van Roosmalen en ook dit belooft weer een interessante dag te worden. Voor deelname kun je mailen naar reserveren@artwalkwithme.nl, deelname kost 35 euro per persoon, inclusief lunch en drankjes.