Stroom Bibliotheek Sessies: Christian van der Kooy
Eind 2011 startte Stroom met de Bibliotheek Sessies, regelmatig terugkerende informele bijeenkomsten in de bibliotheek van Stroom die een combinatie zijn van tafelgesprek en boekenclub.
Deze sessies bieden binnen Stroom een vrijplaats aan uiteenlopende ideeën en onderwerpen die ze ergens anders niet kwijt kunnen, ter inspiratie van de deelnemende kunstenaars, vormgevers, en overige gasten.
Een speciale gast wordt uitgenodigd om te praten over eigen werk en wordt bovendien gevraagd een tas met publicaties mee te nemen die hem of haar inspireren en dit enthousiasme te delen met anderen. Een kleine groep mensen wordt uitgenodigd om met de hoofdgast kennis en ideeën uit te wisselen naar aanleiding van de meegenomen boeken en tijdschriften.
De Stroom Bibliotheek Sessies hebben een besloten karakter. Dat heeft niet alleen te maken met de grootte van de bibliotheek, maar ook met het doel: in een vrij gesprek raken over fascinaties en verschillende werkwijzen.
Kunstenaars in Den Haag hebben meermalen aangegeven dat zij behoefte hebben aan plekken waar uitwisseling van ideeën en informatie plaats kan vinden. Het organiseren van bibliotheeksessies is een manier om in deze behoefte te voorzien. Zie voor meer informatie het archief van de sessies op de Stroom site.
Verslag van dinsdagmiddag 6 november
De hoofdgast van de bibliotheeksessie op dinsdag 6 november 2012 was fotograaf en kunstenaar Christian van der Kooy.
Van der Kooy werkt nu tien jaar met regelmaat in de Oekraïne en rond de Zwarte Zee als freelance fotograaf aan verschillende langlopende projecten. Hij vermengt het documentaire met het imaginaire, en maakt zo een persoonlijk verhaal. Liefde en eenzaamheid zijn steeds terugkerende thema’s in zijn werk dat hoofdzakelijk bestaat uit landschappen, portretten, stillevens en teksten. Een onderwerp waarin hij speciaal geïnteresseerd is, is de mystieke relatie van mensen en hun omgeving, met de zee als een belangrijke aanwezigheid. In meerdere foto-essays die gaan over verschillende delen van de Zwarte Zeekust, onderzoekt Christian van der Kooy de karakters, dialecten, gewoonten van de mensen en de geschiedenis en topografie van het gebied. De culturele, sociale en economische spanningen die er heersen maken dat de geschiedenis hier nog direct onder de oppervlakte ligt.
DE BOEKENTAS VAN CHRISTIAN VAN DER KOOY
Voor deze bibliotheeksessie nam Christian van der Kooy een tas mee met favoriete boeken uit zijn collectie, die inzicht gaven in zijn manier van kijken en werken.
INTERROGATIONS (2012)
Fotografie: Donald Weber
Tekst: Larry Frolick, Donald Weber
Uitgever: Schilt Publishing
Vormgeving: Teun van der Heijden
Softcover | 160 pp | 22×24,3×18,3 cm
ISBN: 9789053307595
Following an exploratory trip to Chernobyl in 2005, Donald Weber soon returned to the abandoned site of the nuclear disaster and spent the next six years in Russia and Ukraine photographing the ruins of the unstoppable storm we call history. Traveling and living with ordinary people who had survived much, had survived everything, Weber began to see the modern State as a primitive and bloody sacrificial rite of unnamed Power.
Interrogations is the result of his personal quest to uncover the hidden meaning of the bloody 20th Century.
Open See
by Jim Goldberg
Steidl & Partners
Four volumes in a printed sleeve
ISBN: 978-3-86521-826-1
Publication date: August 2009
Jim Goldberg is best known for his book, Raised By Wolves, published in 1995, an impressionistic and often graphic document of the 10 years he spent photographing the young homeless of San Francisco. Now comes Open See, the book and accompanying exhibition, both part of a still-ongoing project about what Goldberg calls the “new Europeans” – illegal immigrants, refugees, displaced people and asylum seekers from Africa, the Middle East and eastern Europe.
American Prospects
by Joel Sternfeld
New Revised Edition, April 2012
Steidl
ISBN: 978-3-88243-915-1
In Joel Sternfeld’s now classic view of America, a fireman shops for a pumpkin while a house burns in the background. Sternfeld’s photographic tour of America is a search for the truth of a country not just as it exists in a particular era but as it is in its ever-evolving essence. It is a sad poem, but also a funny and generous one.
Redheaded Peckerwood
Christian Patterson
Mack
Hardcover, printed paper over board
7 1/2 x 9 1/2 inches (19 x 24 cm)
164 pages, 98 images, 3 inserts and 1 booklet
Essays by Luc Sante and Karen Irvine
“Redheaded Peckerwood, which unerringly walks the fine line between fiction and nonfiction, is a disturbingly beautiful narrative about unfathomable violence and its place on the land” – Luc Sante
The Brooklyn photographer’s latest book, is strange and beautiful despite its subject – an epic killing spree that has haunted America since 1958. Redheaded Peckerwood also utilizes and plays with a pre-existing archive of material, deliberately mixing fact and fiction, past and present, myth and reality as it presents, expands and re-presents the various facts and theories surrounding this story.
Unfinished Dissertation
Photographs by Boris Mikhailov
Scalo, Zurich, 1998
224 pp., 110 tritone illustrations, 9½x12″
This artist’s book, a modern day relic retrieved from behind the Iron Curtain, while working–in his own words–“as a photographer at the house of Political Education (in actual fact I am in charge of cleaning the floors).”
Between 1984 and 1985, when the old Soviet Union was still a harsh reality, Boris Mikhailov worked on Unfinished Dissertation. He glued his pictures of everyday life in Kharkov, Ukraine, on the back pages of an unfinished dissertation. On the margins of the pages he jotted down fragmentary thoughts, diaristic observations, quotes from books he read.
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness
By Julian Germain
MACK, 2005
80 pages, 42 colour plates, 23.5 cm x 28 cm, clothbound hardcover with 2-colour emboss.
ISBN 978-1-907946-13-4
A series of photographs made over 8 years of the quiet, contemplative existence of Charles Snelling, an elderly man living alone in a small house in Portsmouth, shown alongside pages from Snelling’s own photo albums.