Weekendtip #10 extra
Twee tips van fotograaf Guus Rijven
Nog tot 11 juni:
Afgelopen woensdag werd de grootste fotoprijs van Nederland, Dutch Doc Award, uitgereikt aan Paulien Oltheten. Uit het juryrapport: ‘Het werk van Paulien Oltheten is een vorm van visuele mensenkunde, die in feite klassiek documentair is.’ Het is ‘geen verhaal over een gebeurtenis of person, maar een vertelling over kijken. Over het meedogenloos precieze kijken. Je raakt verslaafd aan haar details en verbanden, haar ontroering over een houding.’
Paulien Oltheten werd bekend met haar fotografische notities in de openbare ruimte: de filosofie van de straat, en daarna met haar filmische en fotografische opmerkingen in Japan.
De uitreiking in de Grote Zaal van het Tropeninstituut betekende tevens een afsluiting van een driejarige samenwerking om documentaire fotografie breed onder de aandacht te brengen. Valentijn Byvanck, oud directeur van het Nationaal Historisch Museum, constateerde dat er een sterke maatschappelijke tendens is waardoor documentaire projecten een steeds intiemere en meer informele werkelijkheid laten zien. (Volledig tekst vanaf volgende week te lezen op de website van Dutch Doc).
Zoals elk jaar werd de winnaar gekozen uit zes genomineerden. Alle genomineerden projecten zijn nog tot zondag a.s. 11 juni te zien in het Tropenmuseum Amsterdam: Carel van Hees met Eversteijn, bokser & herenkapper, Bertien van Manen met Let’s sit down before we go, Anouk Kruithof met Lang zal ze leven, Milou Abel met Ik ben jou en Sarah Carlier met Four years, three deaths, sweaty armpits and a fetus.
(toevoeging van Jegens: Guus Rijven was in 2010 genomineerd voor de Dutch Doc award)
Vanaf 9 juni:
Op tienjarige leeftijd kwam Chino Otsuka naar Engeland. Het onderzoek naar haar culturele identiteit loopt als een rode draad door haar oeuvre. Aan de hand van zelfportretten verbeeldt zij haar Japanse origine en de blijvende invloed van deze cultuur vanuit haar westerse wortels. Haar werk draait letterlijk om de kunst van het herinneren. Vragen als hoe bewaren wij onze herinneringen? In hoe verre zijn onze herinneringen gereconstrueerd? Kan fotografie herinneren? Kan het vergeten? worden aan de hand van eigen ervaringen en onderzoek zichtbaar gemaakt.
In deze tentoonstelling wordt tien jaar werk voor het eerst bijeengebracht, inclusief de nog niet eerder getoonde Memoriography 1 & 2. Daarnaast wordt er speciaal voor deze expositie nieuw werk gemaakt op basis van Chino Otsuka’s onderzoek naar de sporen die Japanners in de 19e eeuw in de Nederlandse geschiedenis achterlieten: o.a. foto’s en prachtige verhalen.
Chino Otsuka met Een wereld vol herinneringen in Huis Marseille, Keizersgracht 401. Vanaf 9 juni t&m 9 september te zien in deze prachtige stadswoning met bibliotheek, tuin en tuinhuis; het eerste fotomuseum van Amsterdam.