Chateau La Coste
In 2017 bezocht ik voor het eerst Chateau La Coste. Het is een wijndomein in de zuidelijke Luberon in Frankrijk waar druiven geteeld worden en waar wijn wordt gemaakt. Daarnaast is er ook een privé-collectie te zien met hedendaagse kunst die op een heel bijzondere manier wordt gepresenteerd. Naast de klassieke gebouwen van de eigenaren waar de druiven verwerkt worden en vinificatie plaats vindt is een centraal gebouw voor bezoekers gebouwd waarvoor opdracht is gegeven aan de beroemde architect Tadao Ando. Daarnaast zijn verschillende paviljoens verspreid over het landgoed ontworpen door o.a. Renzo Piano, Frank Gehry, Oscar Niemeyer en Richard Rogers, daar worden tijdelijke tentoonstellingen ingericht. De architect Jean Nouvel heeft overigens voor de vinificatie van de druiven aparte nieuwe gebouwen ontworpen die naast de ouwe gebouwen dienst doen. Verspreid over het terrein zijn kunstwerken te vinden waarvoor door de eigenaren opdracht is gegeven aan bekende contemporaine kunstenaars. Het resultaat is een prachtig heuvelachtig park vol met wijnstokken en kunstwerken waartussen je mooie wandelingen kunt maken.
De tweede keer , korte tijd later, wilde ik dit aan twee architectenvrienden laten zien. Het bleek dat er al weer het een en ander was toegevoegd en dat in een van de bedrijfsruimten een tijdelijke tentoonstelling van Tracy Emin was ingericht. Na Corona was er nog geen gelegenheid, maar deze zomer hoorde ik van een Parijse kennis dat er weer van alles was toegevoegd. Anselm Kiefer toont in een van de paviljoens nieuwe schilderijen en hij heeft ook werk in de heuvels op het terrein geïnstalleerd. Dat was een mooie aanleiding het wijndomein weer een keer te bezoeken.
Als eerste ging ik naar het paviljoen van Renzo Piano waar Kiefer’s schilderijen zijn te zien. Het zijn er vier, grote doeken met riviergezichten. Ze doen denken aan de houtsnedes van de Rijn die Kiefer in de negentiger jaren maakte. Die waren zwaar van Duitse geschiedenis terwijl deze schilderijen pasteus en bijna lyrisch geschilderd zijn. Ook het kleurgebruik lijkt door de Franse omgeving te zijn opgeleefd, maar de thematiek zal daar het meest debet aan zijn. Het betreft het thema regeneratie, het afsterven en herleven van de natuur, te herkennen in de schilderijen Herbst en Der zweite Frühling. De andere twee schilderijen, Välnämöinen in Auhirschwald en Ilmarinen refereren aan Välnämöinen, een mythische halfgod uit Finland die door zijn poëtische zang iedereen wist te betoveren en Ilmarinen die god van de lucht was en tevens metaalbewerker en smit.
Aan het einde van het paviljoen staat achter de ruit een bronzen beeld met loden boeken: Sappho.
Dit beeld maakt deel uit van een groep beelden die getoond worden onder de naam Women of Antiquity. Het zijn referenties aan vrouwen in de geschiedenis die zich in hun tijd intellectueel verzetten tegen heersende overtuigingen. De beelden zijn van brons met of een wit patina of hars. De vrouwen hebben in plaats van een hoofd een attribuut dat in een periode van hun leven belangrijk was. Dit doet denken aan heiligenbeelden waarbij de manier waarop zij de marteldood stierven met een attribuut werd weergegeven. De beelden die op een heuvel in de natuur zijn geplaatst werken erg mooi, de vrouwen zweven als geesten door het groen.
Na het werk van Kiefer te hebben gezien wandelden we door het uitgebreide terrein en maakte ik nog wat foto’s van werk dat ik eerder niet was tegen gekomen:
Zoals u ziet is het een prachtige omgeving waar het bijzonder prettig wandelen is. De collectie bestaat dus uit architectuur en site-specific werk, voornamelijk sculptuur en installatie. Tijdelijke tentoonstellingen kunnen verrassen. Om alles te zien ben je wel zo’n drie uur onderweg, waarna je jezelf kunt versterken met spijs en drank op diverse niveaus zoals u hier kunt zien: