Art Central Rotterdam extra large edition
Art Central is een initiatief om de vele presentatieplekken in Rotterdam met elkaar te verbinden en te ontsluiten voor een breed publiek. De eerste aflevering vond plaats voordat Covid-19 om zich heen greep. Na het wegvallen van de coronarestricties ontstond het idee om de huidige derde editie te organiseren. Deze keer in een XL uitvoering die tot ver buiten het centrum reikt.
Door tijdgebrek zijn we genoodzaakt om een kleine ronde te maken en kunnen we slechts enkele locaties aan doen. Om bezoekers toch te stimuleren om zoveel mogelijk van de 30 deelnemende tentoonstellingslocaties te bezoeken is er een stempelwedstrijd aan het programma toegevoegd. Ook bestaat nu de mogelijkheid om met een gids een ronde te doen. Wij trekken er op eigen houtje op uit en moeten ins helaas beperken tot het centrum van de stad. Hierbij een impressie.
Vladimir Radujkov @ Chrysalid Gallery
Wij beginnen bij Chrysalid Gallery, een tentoonstellingsruimte die we nog niet eerder hebben bezocht. Dat is op zichzelf niet zo vreemd want het begon jaren geleden in eigen huis als underground plek en heeft pas sinds kort een smetteloze galerieruimte aan de Coolsestraat. Dit is de tweede expositie op deze locatie. Vladimir Radujkov toont er bescheiden abstracte schilderijen die soms los en dan weer in samenhang met elkaar worden getoond. In de stockruimte is brutaler werk geïnstalleerd van Natalia Grezina, een in Rotterdam gevestigde en van oorsprong Oekraïense kunstenaar. Haar werk verwijst, zoals te verwachten valt, naar oorlog en geweld en maakt gebruik van het contrast tussen materiaal en kleur.
Time after Time @ JOEY RAMONE
Curator Kiki Petratou van galerie JOEY RAMONE verbleef tijdens de pandemie deels in Barcelona. Naast haar residentie was zij ook jurylid voor de Miquel Casablanca Prize for the Visual Arts. De huidige tentoonstelling met vier jonge Catalaanse kunstenaars is het resultaat van die reis. De mannelijke en vrouwelijke deelnemers zijn netjes van elkaar gescheiden in een lichte en donkere ruimte, maar ons wordt verzekerd dat dat slechts toeval is. De meeste kunstenaars maken kunstwerken die dicht bij hun eigen persoonlijke leven staan. Tijd is de verbindende factor. Vliegjes die ongevraagd het gezichtsveld van schilder Bernat Daviu binnendringen. Een tijdreis naar de grootvader Ian Waelder die muzikant was en Duitsland moest ontvluchten voor zijn veiligheid.
Een van de meest indringende werken is de 3-kanaals video van Helena Vinent die met haar werk inzicht geeft in haar persoonlijke beleving van tijd en ruimte als iemand zonder gehoorvermogen. Zowel het beeld als het fragmentarische narratief zijn verleidelijk en uitnodigend en trekken de kijker een hele persoonlijke wereld in waarin muziek, dans, erotiek en elektronische auditieve hulpmiddelen, zoals het cochleaire implantaat en computergestuurde stemmen, een hoofdrol spelen.
Jan Pypers @ Contour Gallery
Bij Contour is nieuw fotowerk te zien van Jan Pypers. Zijn perfectionistische fotografische scenes tonen een beschermende lege wereld van controle en onbestemde en onbevredigende vormen van vertier en ontspanning. Plezier en avontuur zijn uit het leven verdwenen. In het licht van de huidige oorlog en vernietiging in Oekraïne, krijgt het werk een extra lading waarin het contrast tussen de ‘bevoorrechten’ en de ‘getroffenen’ op een ongemakkelijke manier naar voren komt.
SWIM van Jan Pypers @ bij Contour Gallery
Ruja Press@ PrintRoom
Voor de boekpresentaties van PrintRoom heb je altijd meer tijd nodig dan een rondje door de stad toelaat. Het vanuit London naar Rotterdam verhuisde duo Ruja Press (Ruohong Wu en Jose Quintanar) toont een overzicht van 10 jaar publicaties maken. Hun publicaties komen snel en eenvoudig tot stand en lijken onderdeel van een spel. Lijnen, tekeningetjes en eenvoudige fotoseries vormen de basis van een oneindige stroom boekjes, die zich ook kunnen beperken tot een enkel vel of een verhaal dat zelfs de auteur is vergeten.
Ruja Press and friends is te zien tot en met 15 april 2022 bij PrintRoom.
Nu is alles anders! @ Galerie Atelier Herenplaats
Bij Galerie Atelier Herenplaats is onder andere werk te zien van Roland van Eck die mensen met een beperking portretteert als edele lieden uit de 17e eeuw. Vanuit het donker met gouden lijsten omkaderd wordt de kijker terug bekeken. Hoewel de hoeveelheid werken wellicht wat overdadig is, blijft het idee van kijken en bekeken worden overeind.
Nu is alles anders! met werk van Roland van Eck, Mariska van der Ent, Florian Baltus, Bart Overgaauw is te zien tot en met 26 maart bij @ Galerie Atelier Herenplaats
CATCH ’22 @ Frank Taal
Frank Taal (zonder de toevoeging ‘galerie’) pakt weer flink uit met een verzameling kunstenaars die aan de galerie verbonden zijn. De tentoonstelling moet dan ook vooral worden gezien als een frisse energieke start van een nieuw seizoen.
CATCH ’22 met werk van Aeneas Wilder, Bram Braam, Carl Berg, Daan den Houter, Daniel Mullen, David Dimichele, Erik Sep, Frank Taal, Gerben Mulder, Hester Scheurwater, Isabelle Borges, Jan ten Have, Manfred Peckl, Marilou van Lierop, Mike Ottink, Pieter jan Martyn, Roderik Henderson, Rutger de Vries ism Gjalt Producties, Saminte Ekeland, Stephen j Shanabrook, Ties Ten Bosch, Tom Woestenborghs, Tycho van Zomeren en Wolfgang Ganter.
EXIT @ Hilton Art Lab / H(a)L
Wij eindigen onze reis bij Hilton Art Lab omdat daar een performance van Alexandra Verschuuren op het programma staat. De kunstenaar heeft echter besloten dat de bezoekers de performers zijn, met als gevolg dat we 20 minuten met gesloten ogen in de ruimte staan opgesteld. We horen de geluiden van de tentoonstelling en doden de tijd met onze eigen persoonlijke ervaringen van ruimte en tijd. Gelukkig is er nazorg in de vorm van een kringgesprek waarin ervaringen kunnen worden uitgewisseld.
Deze tentoonstelling van Hilton Art Lab in de lege hal aan het Weena is de laatste van een serie van maar liefst 40 kortdurende presentaties die in slechts anderhalf jaar zonder budget tot stand zijn gekomen. Voor initiatiefnemer Herman Lamers is het een ervaring van pure lol. Hij heeft alleen spijt van die enkele keer dat er een subsidie aan te pas kwam en gezeur over luttele bedragen de boventoon gingen voeren. De controlemechanismes die dan vrijwel onmiddellijk in werking treden, staan op gespannen voet met de vrijheid die de kunstpraktijk meestal bepleit. En ook voor Lamers is dat het belangrijkste uitgangspunt voor Hilton Art Lab, dat binnenkort weer een geruststellende commerciële bestemming krijgt.
EXIT met werk van Marja Zomer, Roman Nieuweboer, Yvo van der Vat, Werner van der Zwan, Merijn Haenen, Herman Lamers bij Hilton Art Lab