Aftellen tot 25 januari (9) – Leo Fitzmaurice
Tot 25 januari: visueel krachtvoer om de moed er in te houden en het aftellen dragelijk te maken. In plaats van bemoedigende woorden of motiverende quotes en mantra’s, geef ik je graag een aantal beelden om je lekker bij te voelen en jezelf voor te bereiden op de komende persconferentie. Een portie badassery kunst, gegrepen uit het beeldarchief.
Een portret kennen we als afbeelding van een persoon, althans van zijn/haar/hun gezicht en meestal een stukje buste. Je kan het zien als een visuele omschrijving van een persoon, want door de artistieke benadering van de kunstenaar en door attributen en symbolen erbij af te beelden, krijg je als kijker een inkijkje in wie de geportretteerde is. Wat is het decor, waar zou diegene wonen, kan je hun functie of misschien ambitie aflezen in de kleding of de kleur, de vormgeving of de stijl?
Wat gebeurt er als we het portret eens anders benaderen en degene die zich op deze manier heeft laten vastleggen en presenteert, niet meer het onderwerp laten zijn.
In zaal 9 van de Walker Art Gallery hangen de wanden vol met portretten. Geen klassieke portrettengalerij als voorstelling van een familiegeschiedenis bijvoorbeeld, maar een speelse verzameling portretten uit de vaste collectie van het museum, samengebracht door kunstenaar Leo Fitzmaurice. Hij zocht de schilderijen waar de geportretteerde wegkeek van de toeschouwer en plaatste de portretten zo, dat alle ogen gericht zijn op dat ene doek van een naakte vrouw, de rug naar haar ‘toeschouwers’ gekeerd: Between you and me and everything else.
“As an artist I’ve become interested in the things that we are designed to look at.
I like my work to be open ended and I don’t like to direct people to one type of reading or one way of looking at things”.
We zijn er aan gewend geraakt op een bepaalde manier te kijken, zeker ook naar kunst.
Het werk van Fitzmaurice balanceert prachtig tussen het geconditioneerd kijken en het vinden van een eigen perspectief. Hij zet het zo authentiek, speels en krachtig neer, dat zijn werk het ultieme toonbeeld is om mensen bewust te maken van het kijken.