5 ongewone films op IFFR 2022

Net als vorig jaar is het IFFR helemaal digitaal. En is het programma een stuk kleiner dan normaal. Neemt niet weg dat er altijd wat bijzonders te zien is.

Hoewel de cultuursector eindelijk weer (deels) open kan gaan, en we niet meer hoeven af te tellen, blijft het IFFR nog dicht. Eind december besloot het IFFR dat het festival helemaal digitaal zou gaan. Het grootste filmfestival van Nederland is dus eergisteren alleen digitaal begonnen.

100% digitaal betekent niet dat je alle films van het programma thuis kunt kijken. Dat heeft onder meer te maken met het onderscheid van vertoningsrechten tussen fysieke en online vertoningen.

Niet getreurd, volgens de perswoordvoerder van IFFR:

“Het programma dat door de programmeurs is samengesteld, biedt het publiek de mogelijkheid om drama, actie, thriller, documentaires in tien dagen tijd allemaal te zien.

“Daarnaast zullen op een later moment in de Rotterdamse bioscopen voor het publiek de competitieprogramma’s (Tiger Competition, Big Screen Competition en de Ammodo Short Competition) worden vertoond.”

Lees meer over hoe je tickets moet kopen en waar je het programma kunt vinden op de website van IndeBioscoop.

Snel naar de ongewone hoogtepunten van het programma!

1. Every Week Seven Days

Een film uit 1964, is die niet 60 jaar te laat? Nee dus, want in het programma Cinema Regained draait het om het terrein van de collectieve herinnering en verbeelding, aldus IFFR. Deze film van Eduard Grečner is experimentele Tsjechische new wave. Dus ongewoon maar ook interessant.

Life of Crime: 1984-2020

Regisseur Jon Alpert volgde drie mensen in Newark die al decennia op drugs en misdaad leven. Triest, rauw, maar ook humanistisch. De documentaire strekt zich over zo’n lange periode en laat ook denken over de vergankelijkheid van het leven. Alpert maakt al sinds 1983 documentaires over misdaad.

Medusa

Film van Anita Rocha da Silveira hervertelt de medusamythe. Een gestileerde, eigenaardige en ook een beetje trage film over schoonheid. Wel met 80’s synthesizermuziek die je lekker hard kunt aanzetten in je thuisbioscoop. Het medusa-thema is in de mode: vorig jaar had IFFR al de film Black Medusa. En haal deze film niet door de war met de in 2020 verschenen horrorfilm met dezelfde naam…

Please Baby Please

Ook ongewoon zijn de films van Amanda Kramer, de gast van het IFFR. Haar twee meest recente films zijn Give me Pity en deze film. Acteurs halen de hoogste registers van vreemdheid in zichzelf naar boven, zoals de getalenteerde Andrea Riseborough en zelfs Demi Moore. Variety kopte deze film met Andrea Riseborough Is Transfixing in Genderqueer Pseudo-Musical Extravaganza.

Mole Song: Final

Ongewoon geldt zeker ook voor Takashi Miike. Miike aan het stuur betekent dat voor sommigen alarmbellen rinkelen, anderen zetten juist het alarm om te gaan kijken. Vreemder, maffer, oncompromislozer krijg je het zelden. Wat wil je van de regisseur die ons The Happiness of the Kakaturis bracht. Dit is trouwens het derde deel van een serie, gebaseerd op de manga Mogura na Uta.

Steve McQueens installatie in de Kunsthal is ook uitgesteld vanwege corona.

Featured image IFFR Tiger by Jan de Groen.