The Balcony neemt afscheid van Susan Bites
Days of our Lives @ Susan Bites
The Balcony en Susan Bites zijn twee presentatieplekken van dezelfde groep kunstenaars. Maar zowel de locatie The Balcony (etalage Herenstraat) als Susan Bites (studio’s en kantoorkelder) moeten al weer schoon en leeg worden opgeleverd. Met hulp van Stroom Den Haag is een nieuwe locatie beschikbaar gekomen in de Nieuwe Molstraat, op dezelfde plek waar lang geleden Exo was gevestigd. En dus neemt The Balcony alvast afscheid van Susan Bites met de groepstentoonstelling Days of Our Lives.
Hoewel de titel van de tentoonstelling is geleend van ‘s werelds langstlopende sitcom (14.000 afleveringen), bestaat The Balcony/Susan Bites pas sinds 2018. Opgericht door enkele KABK alumni heeft het kunstenaarsinitiatief op de locatie aan de Laan van Nieuw Oost-Indië slechts een handvol tentoonstellingen en filmscreenings kunnen organiseren. Days of Our Lives gaat ondanks dat prille bestaan over de dagelijkse sleur en de huidige huisgebonden periode die we ook wel ‘lockdown’ noemen.
Zo lijkt Sofia Boubolis zich met haar grote houtskooltekeningen zich vooral naar binnen te richten en geven de zwaarmoedige werken blijk van een geheel op zichzelf teruggeworpen bestaan. Ton Putman zoekt de begrenzing in het geraamte. Het menselijk skelet dat trossen druiven omsluit is in metaal uitgevoerd terwijl verderop in de tentoonstelling het aanwezige metalen hekwerk als print op een vlag op het oorspronkelijke raster is opgehangen.
De twee op elkaar gestapelde lichtbakken van Valentino Russo bij de entree doen raadselachtig aan, maar na enige navraag blijken de tekstfragmenten afkomstig van websites die de toegang controleren middels de inmiddels ingeburgerde ‘I am not a robot’ toets. Uitvergroot op de lichtbakken lijken de cryptische woorden titelbeelden van muziekalbums of films.
Huiselijker wordt het bij Tatjana Erpen die de quarantaine lijkt te hebben benut om haar kookrepertoire te vergoten. In haar eenvoudige videoregistratie zien we hoe in verschillende pannen wordt geroerd. De visuele beelden zijn zo mogelijk nog smakelijker dan de inhoud van de kookpot. Twee prenten van Luca Rubegni tonen het vreedzame levenloze uitzicht overdag en ‘s nacht. In beide hoedangheden drijven wolken langzaam voorbij. De decoratieve werken zijn gezellig aan de verwarmingsradiator opgehangen. En als we de blik verder naar buiten richten zien we op een foto van Martin Parr hoe een vrouw de straat proper veegt. Het is allemaal onderdeel van de grote schoonmaak die voorafgaat aan de komende verhuizing van het kunstenaarsinitiatief. Marta Capilla Urbano brengt in de video ‘Divine Garden’ de tuin op orde.
Het enige dat we maar niet onder controle krijgen is die verdomde pandemie die ons binnenskamers in quarantaine houdt. In de geënsceneerde video van Helen Anna Flanagan heeft het virus de vorm aangenomen van een ouderwetse gymleraar die als vlieg rondom een groep schoolmeisjes zoemt en doceert.
Uiteindelijk zullen de kunstenaars en de kunst het kantoorpand verlaten. Dan blijft alleen nog de eenzame geïsoleerde lantaarnpaal van Arthur Cordier achter, op een verlaten donkere Laan van Nieuw Oost-Indië vlak na het ingaan van de avondklok.
Op naar de Nieuwe Molstraat!
Days of our Lives is nog komend weekend (13.00-17.00 uur) met timeslots te bezoeken bij Susan Bites, Laan van Nieuw Oost-Indië 125 in Den Haag. Of daarbuiten op afspraak via: thebalcony.thehague@gmail.com
Met werk van Sofia Boubolis, Marta Capilla Urbano, Arthur Cordier, Tatjana Erpen, Helen Anna Flanagan, Martin Parr, Tom Putman, Luca Rubegni en Valentino Russo.
Een succesvolle verhuizing van het kunstenaarsinitiatief kun je ondersteunen door de aanschaf van The Balcony’s Extreme Makeover Home Edition, een zeefdruk van Hilde Barwegen.