Muterende systemen bij MU in Eindhoven
RESHAPE, Mutating Systems, Bodies and Perspectives @ MU Artspace
Op het snijvlak van kunst en design organiseert MU een tentoonstelling waarin de maakbaarheid en veranderlijkheid van levende en niet-levende systemen centraal staan. Nog tot en met zondag kun je in Eindhoven kennis nemen van de tentoonstelling ReShape en zelf zien hoe er wordt geëxperimenteerd met de toekomst. Daarna behoort het tot het verleden, want niets verschiet zo snel als onze blik op de toekomst.
In de tijdelijkheid van ons bestaan, kunnen we ons vragen stellen over de toekomst en hoe deze er zonder ons uit zal komen te zien. Om een voorschotje te nemen op die toekomst experimenteren we er op los. Soms vanuit een existentiële vraag over wat er in het verschiet ligt, maar nog vaker omdat de voortschrijdende technologie ons simpelweg de mogelijkheden biedt. ReShape geeft een inkijkje in de denk- en werkwijze van hen die zich er mee bezig houden. In een serie op zichzelf staande presentaties nemen we kennis van de verschillende onderzoeken en voorstellen.
Yiyun Chen onderzoekt het horizontale leven van de bedlegerige in een tot de verbeelding sprekende opstelling. Gelukkig staat ze in voortdurend contact met een medisch team en wordt de invloed op haar stofwisseling onderzocht en gemonitord. Niets wordt aan het toeval overgelaten.
Jon McCormack laat algoritmisch gekweekte plantvormen spelen met de logo’s van de Seven Sisters, de 7 dominante oliemaatschappijen die heel wat flora op de wereld hebben doen laten verdwijnen. Maar gelukkig hebben we de foto’s nog.
Een onderzoek naar het (culturele) verschil tussen wilde en geteelde ginseng. Kuang-Yi Ku voegt daar een nieuwe soort aan toe die krachtiger is in alle opzichten. De wortel als bouwsteen, in een educatieve opstelling.
Even verderop, een experimenteel restaurant waarin het lichaam van de mens dient als voedselbron voor dieren. Welke eisen stellen insecten en visjes aan ons lichaam om voor hen een gastronomische lekkernij te zijn? Onze tranen voor dorstige motten en huidschilvers voor de vissen. Sfeervol gepresenteerd.
Verleden, heden en toekomst van het Microbioscene, een speculatief tijdperk dat onze jaartelling te buiten gaat. Met microgliefen als de muterende en evoluerende oertaal die wij achter zullen laten. Maar voor wie?
Basse Stittgen is een bedrijfje begonnen voor het recyclen van bloed uit de vleesverwerkende industrie. Met als eerste resultaten een elpee met de geluidsopname van de hartslag van een koe en een gestileerd ravenzwart servies. Aan de muur etsen met visuele alchemistische referenties. Een wat gezochte combinatie van nuchterheid en romantiek.
Veel zakelijker is de productielijn ‘Replika’, waarin nieuwe menselijke lichamen worden afgegoten. Een babyfabriek die bestaat uit een serie repetitieve handelingen, met een muterend resultaat. Klinisch en afstandelijk voorgsteld.
Het Pink Chicken Project is een visueel protest tegen de zelfdestructieve overconsumptie. Roze kippen die roze botjes achterlaten markeren ons tijdperk in de veronderstelling dat zij een roze aardlaag in de geschiedenis achter zullen laten. Maatschappijkritiek in een beursstand. En tegelijkertijd een wat oppervlakkige variant op het Cosmopolitan Chicken Project van Vlaamse kunstenaar Koen VanMechelen.
Uli Westphal focust met Suicide Soda op de fructosestroop die zich in onze dorstlessers heeft genesteld. In een opstelling van 200 flessen frisdrank wordt het tentoongestelde beeld een kleurrijk dystopisch landschap van quasi-verscheidenheid.
Artificiele levensvormen voor de mobiele digitale wereld door Studio Arvid & Marie: Al¿ve, een soort Tamagotchi 2.0
De meeste interessante tentoonstellingsbijdrage komt van Ani Liu. In negen sculpturale opstellingen ontleed zij het menselijk wezen. In tegenstelling tot de platte productpresentaties van veel andere deelnemers aan de tentoonstelling, kun je je hier werkelijk verwonderen over het menselijk lichaam en haar werking. Anatomisch, psychologisch, genetisch, biochemisch, gedragskundig, algoritisch, persoonlijk en geheugenmatig wordt de nieuwsgierige kijker een spiegel voorgehouden. Lichaam, geest en ziel vormen de ingrediënten en blijven voelbaar in het werk en in de manier waarop zij het ons toont.
Zeer intrigerend. En een geslaagde finale.
RESHAPE, Mutating Systems, Bodies and Perspectives met werk van Baum & Leahy, Yiyun Chen, Pleun van Dijk, Anna Dumitriu, Kuang-Yi Ku, Ani Liu, Jon McCormack, (Non)human (Non)sense Collective, Basse Stittgen, Studio Arvid & Marie, The Center for Genomic Gastronomy en Uli Westphal is te zien tot en met 10 maart bij MU in Eindhoven.