Happy in Sofia
De banden tussen Sofia in Bulgarije en Den Haag worden in de kunsten nog altijd stevig aangehaald. Deze keer door Johan Gustavsson die in Structura Gallery de tentoonstelling ‘Happy’ maakte, over het menselijk verlangen naar geluk. Svetlana Mircheva maakte onderstaand fotoverslag. In februari was zij voor een maand artist in residence bij 1646 in Den Haag als onderdeel van Structura’s Art Corridor Program.
Het verhaal van de zoektocht naar geluk wordt binnen de tentoonstelling verteld met het werk van vier Bulgaarse kunstenaars en een muzikale compositie van Milen Apostolov. Aan de basis hiervan staat de serie sculpturale portretten ‘There are no happy Bulgarians’ van Spartak Dermendjiev. Ruim 20 jaar terug werd deze tentoongesteld in de Sofia City Gallery, waar Gustavsson toevallig getuige van was. De beelden bleven hem bij. In de oorspronkelijke opstelling keken de vaak net iets kleiner dan levensgrote mensenhoofden je vanuit de ruimte frontaal aan. In ‘Happy’ plaatste Gustavsson ze in verschillende kijkrichtingen, verspreid in de tentoonstelling op gekleurde sokkels. Het levert een speels spel op tussen de werken onderling en de toeschouwer, waarbij je zomaar ineens getroffen kunt worden door een angstaanjagend menselijke blik opdoemend uit de klei.
Centraal in de ruimte staat Iskra Blagoeva’s ‘Oedipus was a cheater’, een sfinxachtige die met gelichte poot zijn/haar territorium afbakent oog in oog met 2 hyperrealistische teckels van Kosta Tonev. Deze scenes van ongemakkelijke ontmoetingen worden omsloten door een serie donkere portretten op papier van Nedko Solakov. Oorspronkelijk zouden hier andere tekeningen van hem hangen, maar deze zijn een week eerder, vers ingelijst met auto en al uit zijn garage ontvreemd. De kunstenaar onthult dit verhaal met potlood op de wand, uitlopend vanonder de vervangende werken.
De compositie van Milen Apostolov heb ik in de drukte van de opening helaas gemist, maar in oktober kom ik terug voor een herkansing.