Van Waveren – Ro Theater
Voor één keer ga ik reclame maken voor de club waar ik sinds 8 jaar een bijbaan heb, het Ro Theater. Nog langer dan ik hier wekelijks de telefoon opneem en kaartjes verkoop, is Alize Zandwijk artistiek leider van dit Rotterdamse theatergezelschap en per 2017 legt zij haar functie neer. 36 voorstellingen heeft zij dan gemaakt.
De website van het Ro Theater vermeldt: “Haar werk laat zich samenvatten als anti-elitair, rauw en geëngageerd, waarbij veel dingen tegelijk en door elkaar heen gebeuren. Ze toont mededogen met de onderkant van de samenleving, die ze opvoert met humor en fantasie.” En dat kan ik beamen.
Op dit moment speelt in de theaters door het land Alizes laatste grote zaal voorstelling bij het Ro Theater, Van Waveren – de ondergang van een Hollandse familie-. Meer over de inhoud van de voorstelling lees je hier
Waarom moet je deze voorstelling gezien hebben?
Om te beginnen het verhaal, gebaseerd op de geschiedenis van de familie Van Waveren en boeiend tot het eind. Zonder tekst geen verhaal, deze is sterk en scherp geschreven door Don Duyns en Rik van den Bos. De vormgeving met decor van Thomas Rupert maakt deze voorstelling tot een waardevolle visuele ervaring, ook voor beeldend kunstenaars (de grootste groep lezers van Jegens & Tevens, geloof ik).
En dan de cast met Nasrdin Dchar, Herman Gilis, Sanne den Hartogh, Guido Pollemans, Sylvia Poorta, Fania Sorel, Maartje Teussink en Jack Wouterse, overtuigend en geestig, stuk voor stuk. Naargeestig is een betere omschrijving misschien, want het is een stuk met een donker randje, zoals ieder stuk van Alize. Ik hou van donkere randen en ik zal deze gaan missen.
De muziek door Maartje Teussink, treffend verwoord door Loek Zonneveld in De Groene Amsterdammer van 4 november: “Maartje Teussink maakt ter plekke een spelonkachtig geluidsdecor met muziektonen die van geen schoonheid willen weten, en het daardoor worden.”
Nog een reden om te gaan: Alize Zandwijk verhuist binnenkort met haar werk naar Bremen en Berlijn. En hoewel haar opgebouwde oeuvre divers is en iedere toeschouwer hierin zo zijn lievelingen heeft, binnen deze diversiteit is haar signatuur uniek. Grijp dus die kans en gaat dat meemaken.
Dit kan nog t/m 29 november in theaters door het land waaronder: 14 november in de Leidse Schouwburg. 24 november in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. 27 t/m 29 november in de Rotterdamse Schouwburg