Muddy Pink Dinosaur: Sarah Carlier @ Noorderlicht Studio
De expositie Muddy Pink Dinosaur toont de resultaten van Sarah Carlier’s (1981) residency in Noorderlicht Studio te Groningen. Van 1 mei tot 1 juni nam de Vlaamse kunstenares haar intrek in Noorderlicht Studio. De titel van de expositie is een ode aan de folk art kunstenaar Mose Tolliver, een grote inspiratiebron voor Carlier.
Artist-in-residency programma’s zijn bij uitstek geschikt om als kunstenaar je werk en werkproces eens kritisch onder te loep te nemen en om experimenten aan te gaan en nieuwe strategieën te proberen. Carlier wilde voor dit project haar creativiteit en speelsheid stimuleren en liet zich daartoe inspireren door wat zij aanduidt als ‘kunst dat niet als Kunst bedoeld is’ of ‘onbedoelde kunst’. In het begin van de pandemie, in de zomer van 2020, kwam zij sculpturen en bouwsels tegen die door andere wandelaars waren gemaakt in het Haagse Bos. Deze deden haar denken aan volkskunst uit het Diepe Zuiden van de Verenigde Staten -een andere belangrijke bron van inspiratie voor de kunstenares- en aan Joseph Beuys’ statement; “Jeder Mensch ist ein Künstler”. De speelsheid van de bouwsels in het bos zette haar aan om tijdens haar residency in Groningen op zoek te gaan naar alles dat gemaakt of verzameld wordt vanuit een ‘wezenlijke behoefte’, en dit in haar werk te betrekken.
De expositie telt tweeënveertig werken waarvan minder dan de helft van Carlier’s eigen hand zijn. De rest is gemaakt door tweeëntwintig andere makers die zichzelf niet noodzakelijk als professionele kunstenaars identificeren. Deze werken zijn voornamelijk te vinden in de centrale ruimte van de studio terwijl Carlier’s eigen werk zich meer aan de randen van de expositie bevindt. Het werk van de andere makers voert behoorlijk de boventoon in de expositie en dit wekt de indruk dat Carlier zichzelf hier presenteert als curator en minder als een maker. Tot je ziet dat ze haar inspiratie centraal stelt. Naarmate je verder door de expositie loopt kun je zien hoe haar werk zich langzaamaan vermengt met de rest. Waar het ene werk slechts dient als inspiratiebron, is het andere het directe resultaat van een samenwerking. Zo zie je hoe de zandsculpturen van Sikke Bart Frielings de inspiratiebron vormen voor de fotoserie ‘Toren uit isolatiemateriaal’ en het werk ‘Sweet Galaxy’ is voortgekomen uit een samenwerkingsverband met Maurits Giesen.
In een apart zaaltje verderop zien we hoe Carlier tijdens haar residency ook andere strategieën heeft gebruikt om tot nieuw werk te komen, in dit geval de kunstenaar als onderzoeker. Het beginpunt voor dit werk is een kunstwerk in de openbare ruimte waar Carlier een afgietsel van heeft gemaakt. Daarnaast zijn er twee grote foto’s prominent in de ruimte geplaatst en is er een archiefmap met alle informatie die zij over het beeld heeft verzameld. In de andere afgescheiden ruimte zien we een videowerk van Carlier met de titel ‘SpaceS’. Hierin worden alledaagse materialen gebruikt voor een realistische film over een ruimtereiziger.
De expositie laat bijna alle mogelijke strategieën zien die je tijdens een residency als kunstenaar kunt gebruiken. Bovendien laat Carlier zien hoe ze deze in haar werk heeft toegepast. Je ziet hoe ze zich als kunstenaar oriënteert, wat haar inspiratiebronnen zijn en hoe ze dit aldoende probeert te integreren in haar eigen werk. Ze laat ook zien hoe we elkaar in de creatieve sector inspireren en hoeveel voldoening ze zelf put uit het maakproces. Het geheel roept ook veel vragen op over wat we als kunst bestempelen, en het laat zien hoe het kritische kunstdiscours een nadelige invloed kan hebben op de openheid en speelsheid in de kunst.
Muddy Pink Dinosaur is te zien tot en met 20 februari 2022 in Noorderlicht Studio, Akerkhof 12 in Groningen.
(open: do-zo, 12-17u; gesloten tijdens feestdagen, 25 dec – 5 jan)