Disarm / Pedro Reyes

Een schel geluid en een doffe dreun wijzen de weg naar het werk van Pedro Reyes in het kader van TodaysArt. De Hardenbergzaal van Pulchri staat vol bijzondere instrumenten, je herkent de harp,  een piano en een drumstel. Maar wanneer je goed kijkt, zie je dat de vriendelijke instrumenten gemaakt zijn van wapenonderdelen.

Dat schelle geluid en die doffe dreun worden herhaald. Ze klinken plotseling. Soms een eenzame klank, een muziekstuk, en volledig mechanisch.

In de begeleidende film zie ik hoe de wapens gesorteerd, ontmanteld en vernietigd worden. Pedro Reyes is een kunstenaar uit Mexico, pacifist en activist, en stipt sociale en maatschappelijke thema’s aan. In 2007 werkte de kunstenaar ook al met wapens voor het project Palas por Pistolas. In totaal werden toen 1572 wapens omgesmolten tot 1572 scheppen die werden gebruikt om nieuwe bomen te planten.

Voor Disarm verzamelde Pedro Reyes wapenrestanten en vormde deze, samen met muzikanten en Cocolab uit Mexico, om tot instrumenten. De kunstenaar transformeert iets negatiefs tot iets positiefs en verlegt de symboliek die in het beeld zit. Van wapens die vernietigen naar instrumenten waar je blij van wordt. De titel van de installatie, Disarm, is dan ook toepasselijk.

In Pulchri zijn zes van de in totaal acht voorgeprogrammeerde instrumenten geïnstalleerd. Het spreekt aan, maar vraagt ook wat van de bezoeker. Als je de zaal net binnenloopt op een moment zonder geluid of muziek, nodigt de installatie niet genoeg uit om dichterbij te kijken. Een close-up van het werk toont juist dat het wapens zijn en zet je aan het denken.

De installatie is nog tot en met zondag 25 september te zien.

Disarm / Pedro Reyes