Spiegelingen van de Nederlandse identiteit
De tentoonstelling Spiegelingen is speciaal samengesteld voor het Grondwet Festival dat 29 maart van start gaat in Den Haag. Spiegelingen toont in ARTtrium videowerken van Amjad Kawish Farajie en een selectie uit de fotoserie Koninklijke Wegen van Charlotte Bogaert. De Nederlandse identiteit die zowel Bogaert als Kawish Farajie proberen te vangen, krijgen een andere invulling door de gekozen beeldende vorm en hun afkomst; zij uit Haarlem, hij uit Bagdad. Het biedt de toeschouwer stof tot nadenken over zijn identiteit.
Charlotte Bogaert
“De afgelopen 3 jaar ben ik door Nederland gereisd om alle 227 straten, lanen, wegen of die de naam dragen van Z.K.H. Willem-Alexander te fotograferen.Op zoek naar het dagelijks leven in die straten, in ons land. Het leverde een portret van Nederland op, zoals dat sinds 1967 werd gebouwd”
Meerdere momentopnames worden in een foto gemonteerd, zodat de levendigheid van een straat tot uitdrukking komt, net zoals in een schilderij waar altijd weer iets nieuws te ontdekken is. Bogaerts werkwijze heeft geresulteerd in een grootse serie die een levendig en divers beeld toont van een (aanstaande) koning die 227 straten en nog meer mensen met elkaar verbindt.
Amjad Kawish Farajie
“Ik mis mijn huis daar, maar ik wil ook hier zijn. Het maakt ook niet uit of ik hier ben of in Bagdad, jezelf iets herinneren is niet hetzelfde als daar echt zijn. Je kunt het niet vergeten”
Kawish Farajie, geboren in Irak en geëmigreerd naar Nederland, is afgestudeerd videokunstenaar aan de Koninklijke Academie in Den Haag. In twee video-installaties haalt hij herinneringen op aan Bagdad, en vertelt hij over het verkrijgen van een Nederlands paspoort. Bovendien vraagt hij zich af of hij met dat papiertje nu ook een Nederlandse identiteit heeft; nationaliteit en identiteit liggen verder uit elkaar dan gedacht.