Puur genot

Bij het zien van het nieuwe werk van Jan Dheedene staan we vol verbazing te kijken en te genieten. Zijn schilderijen en sculpturen gaan over iets universeels, wezenlijks en herkenbaars. Hij raakt aan wat we voelen, waarvoor woorden tekortschieten.

Puur genot
‘Labyrinth', 2017, 50 x 40 cm

‘Niets om alles’ titelt de tentoonstelling van Jan Dheedene (°1979) in galerie 10a in Otegem. De ruimte is op zich al een bijzondere plek. Het gaat om een voormalig woonhuis dat de eigenaars verbouwden om vooraan een tentoonstellingsruimte te voorzien en achteraan te wonen. We zijn meteen overtuigd van de charme van deze locatie. De ruimtes bieden voldoende openheid en de tuin is een troef. Het draait hier niet om geld, maar om het delen van een passie.

Elke mens streeft naar schoonheid en geluk. De natuur en de kosmos spreken ons natuurlijk gevoel voor schoonheid aan en bezorgen ons een gelukzalige ervaring. Dheedene houdt ontzettend van de natuur en brengt er veel tijd door. De indrukken en ervaringen die hij daar opdoet, zijn het onderwerp van zijn huidige werk. Natuur en kosmos zijn nooit ver weg. Bekijken we minutieuze bouwstenen of een duizelingwekkend groot universum? Het ene moment denken we bij zijn schilderijen aan een microscopisch detail of het inzoomen op een gesteente en bewegen we naar het beeld toe. Het andere moment kijken we vanuit een nietige positie naar de kosmos of zee en deinzen we wat achteruit. We zien veel dieptes, gaten en wervelingen in een drukte van schakeringen en texturen. Dheedene neemt veel tijd om zijn werk te maken. Door de hoeveelheid aan handelingen, lagen en diversiteit aan materialen duurt het een paar jaar vooraleer een werk klaar is. Hij gebruikt onder meer verf, lijm, hout, as, aarde, baksteen en beton. Zijn experimenten met materialen leveren verrassende resultaten op.

Puur genot
'Tête d’otage’, 2018, 65 cm hoog

Huid

Voor zijn sculpturen vertrekt hij vaak van bouwmateriaal, wat door de gelaagde behandeling een versteend, massief uitzicht krijgt. Door stapelingen, creëert hij openingen en reliëf, wat evenwicht en fragiliteit in de composities brengt. Lichtinval benadrukt de grillige randen en zorgt hier en daar voor subtiele kleureffecten in de veelal donkere sculpturen. Door het samenbrengen van niet combineerbare verf, zoals lak, acryl- en olieverf, hechten de producten zich vast tot een grillige huid. ‘Labyrint’ (2017) is een visueel staaltje van verf die een gevecht aangaat met andere materialen en zich volgens fraaie patronen vastzet. Het schilderij ziet er massief en versteend uit zodat het een sculpturale dimensie krijgt. De oppervlaktes van zijn schilderijen zijn verschillend van uitzicht. Het gaat van steen, marmer, fluweel tot fragiel doordat de verf afschilfert, nadat Dheedene het werk aan de vorst blootstelt. Op het eerste zicht bestaan zijn schilderijen uit wit, zwart en grijswaarden, maar een aandachtige kijker merkt hier en daar groen, geel of rood op, wat zich als een schimmel of korstmos op een textuur heeft vastgezet.

Puur genot
‘Rock Bottom’, 2018 ,120 x 100cm

Onzichtbaar

Zijn schilderijen beklijven het meest. Een spel met licht en donker, mat en glanzend zet ze in beweging. Fonkelingen en veranderlijkheid leiden tot een fascinerend schouwspel waar we stil van worden. Verbazend in details, intens en pakkend als geheel: we blijven ernaar kijken. ‘Rock bottom’ (2018) toont een reliëf in het midden van het schilderij. Het herinnert ons aan een steen of reliëf maar het fungeert evengoed als een gat waar een massa rondcirkelt. In ‘Ja, nee, nu’ (2018) creëert Dheedene met twee grillige plassen lakverf dieptes. In deze werken evoceert hij een ruimtelijkheid waar we ons aangetrokken voelen tot de leegte. Waar leidt het naartoe? Dheedene evoceert met zijn beelden een openheid voor datgene wat erachter zit en verleidt ons naar iets wat de beelden overstijgt. Zijn beelden maken plaats voor een achterliggende ervaring, een realiteit achter het zichtbare, waar objecten, concepten of ideeën niet langer standhouden. Enkel de beleving blijft over. Het gaat om datgene waar we naar zoeken, wat ons tekort voedt en waar we mee worstelen omdat het aan ons verstand ontsnapt. Het is een zalig gevoel, een plek om naar te verlangen.

Jan Dheedene – ‘Niets om alles’ tot 29 december in galerie 10a, Zolderstraat 10a in Otegem, België.
Open van za- zo van 14 – 18u en op afspraak.