TodaysArt Locating ArtScience

Todaysart Festival 2017 opent dit weekend in Den Haag, en op sommige plaatsen is de hofstad al getransformeerd in een 21e eeuwse beatstad. TodaysArt en The Grey Space in the Middle trapten afgelopen woensdag af met Locating ArtScience; een groep alumni van de KABK die de term ‘Locating ArtScience’ (van Eric Kluitenberg) als conceptueel raamwerk gebruikt om digitale technologieën te onderzoeken.

Voor Ed Jansen (1959-2016)

TodaysArt Locating ArtScience
Opening Locating ArtScience

Hoewel woensdag de officiële opening was, leek het meer op een generale repetitie. Het werk van de TodaysArt resident Bat-Erdene Batchuluun deed het niet, het werk van Mischa Daams en Philip Vermeulen was lastig/niet te vinden en Institute of Human Obsolescence van Data Workers Union leek vooral dienst te doen als gevonden voorwerpen bak en tinderlocatie.

 

En het gros van de bezoekers voerde onbewust – gelukkig met kleren aan – een performance van Ulay en Marina Abramovic uit bij de ingang waardoor ik me met mijn camera moest wurmen door rokende en drinkende ‘kunstnetwerkers’.

Je kunt kunst ook te ontoegankelijk maken…

TodaysArt Locating ArtScience
Ulay en Abramovic, Imponderabilia, 1977

Gelukkig bleven er – ondanks die strubbelingen – twee kunstwerken over die het de moeite waard maken om te gaan, namelijk Relief  (2016) van Mike Rijnierse & Rob Bothof en Red Horizon (2014 – 2017) van Gabey Tjon a Tham.

TodaysArt Locating ArtScience
Mike Rijnierse & Rob Bothof, Relief (2016).
TodaysArt Locating ArtScience
Mike Rijnierse & Rob Bothof, Relief (2016)

Clean, strak en een lust voor oog en oog; Relief lijkt een 4D experience van de reliëf serie van de Nederlandse Nul kunstenaar Jan Schoonhoven (1914-1994). Relief oogt minimal, maar hoe langer je ervoor zit, hoe meer de installatie – gebaseerd op het principe van echolocatie – op verschillende wijzen tot leven komt. Geef het werk 20 minuten van je onverdeelde aandacht, daar krijg je geen spijt van.

TodaysArt Locating ArtScience
Gabey Tjon a Tham, Red Horizon (2014-2017)

Het is pikkedonker en ‘ineens’ start er een lichtballet dat het midden houdt tussen beeldende kunst, robotica, muziek en dans. De onvoorspelbare ‘lichttekenmachines’ van Gabey Tjon a Tham ruisen nog zachtjes in je trommelvlies en over je oogbol, ook lang nadat je de donkere zaal hebt (moeten) verlaten (ik wilde er overnachten, maar ik kom deze week wel terug).

In deze video spreekt Tjon a Tham over Red Horizon, een experiment dat nu 3 jaar duurt.

 

Locating ArtScience is van 20 – 24 september geopend.

Op vrijdag is er om 16:30 een lezing van Eric Kluitenberg en aansluitend een panel discussie met de kunstenaars.