Bijzondere keuze(s) in Raadhuis de Paauw
In het verlengde van de grote grafiekmanifestatie in Pulchri Studio in Den Haag, maakt Maayke Schuitema een selectie voor de tentoonstelling Maayke’s grafiek keuze – Natuur en Structuur in Raadhuis de Paauw te Wassenaar. Ook al is de titel voor de tentoonstelling niet bijster origineel te noemen; sommige werken en de locatie daarentegen gelukkig wel. Met als klap op de vuurpijl een installatie van Anna J. Stuijvenberg
De tentoonstelling is klein en bestaat uit een handvol werken. Exposanten zijn Jos de l’Orme, Jaco Putker, Margot Rood, Anna J. van Stuijvenberg en H.K.H. Prinses Margarita de Bourbon de Parme. Het parket en de klassieke plafondschildering uit de 17e eeuw van de Pieter Twentzaal vormen een interessant contrast met de digitaal vervaardigde zeefdruk van Jaco Putker die voor deze ruimte aanzienlijk groter is gemaakt dan de originele zeefdruk van 50x70cm. Wat de foto’s niet kunnen weergeven is het diepe, karmozijnen rood dat verspringt naar Bordeaux- of brandweerrood al naar gelang de positie van de toeschouwer. Ook de vele details, die het hart en de aderen vormen, intrigeren.
Het contrast wordt in deze ruimte te gezocht in materiaal en kleur. Het werk van Jos de l’Orme is tegenover het werk van Putker geplaatst. In tegenstelling tot de digitale toefjes van Putker, verdiept de l’Orme zich in de groeven van de houtsnede en geeft dat weer in drie stroken doek die naast elkaar geplaatst zijn wat een werk van maar liefst 2,5 x 2,5 m oplevert. Overeenkomsten tussen de werken van Putker en de l’Orme zijn ook aan te wijzen; de fascinatie voor de natuur en haar verval, weergegeven in veel details die, in combinatie met elkaar, de verbeelding van de toeschouwer aanjagen.
Het onderzoek naar natuur als onderwerp is verre van nieuw en tevens mijn punt van kritiek: de werken Heart en Lost Nature vormen een vrij letterlijke vertaling van het onderwerp. Op inhoudelijk vlak komen de werken niet verder dan zoekplaatjes die (ook) de geoefende toeschouwer enkele minuten bezighouden. De poëzie van de natuur en de zoektocht die gepretendeerd wordt in de uitgedeelde artists statements komen er, oog in oog met het werk, bekaaid vanaf.
De poëzie van de natuur kwam juist zonder tekst luid en duidelijk terug in de lagen vilt van Instant Fall van Anna J. Stuijvenberg, een werk dat door Schuitema werd gekozen en op een prachtige plek, de Tuinzaal, werd neergezet. Het handwerk – Stuijvenberg heeft alles laag voor laag uitgeknipt – maakt indruk en de lichtval, hoe somber de dag ook was tijdens mijn bezoek, is gevarieerd en geeft dynamiek aan het werk.
In gesprek met de kunstenares vertelt zij vol enthousiasme over hoe zij te werk is gegaan. Zij abstraheerde een bestaande boom en heeft deze gebruikt als mal voor dit werk; de essentie van een boom wordt gevangen. Zij wil de toeschouwer graag meenemen in het arbeidsintensieve proces dat aan dit werk ten grondslag ligt, restvormen weghalen en de achterkant verbloemen komen ook niet in haar op, dat zou de trucage zijn. Het proces in zijn geheel tonen is nieuw in haar werk. En het experiment lijkt geslaagd. Zelfs wanneer ik thuis nog afbeeldingen van Instant Fall in andere ruimtes bekijk, vormen de verschillende perspectieven van de foto’s weer nieuwe lagen die in mijn verbeelding ook aan het werk worden toegevoegd. Een bijzonder mooi handwerk met een gelaagd karakter; dat beklijft!
De tentoonstelling is tot en met 11 januari 2015 te zien.