The Next Best Thing
“Kunst als Communicator” van Henri Wijenberg vraagt in hoeverre het kunstdiscours is doorgeslagen in het willen begrijpen van kunst. Beeldende kunst hanteert de tools van de taal, in plaats van beelden, om zo zichzelf meer te kunnen rechtvaardigen in deze economie.
Dit artikel deed mij denken aan een mooie documentaire die vorige week door Uur van de Wolf werd uitgezonden en nog steeds te bekijken is:The Next Best Thing.
Aan het woord komen kunstenaars Chuck Close en Jack Whitten, een aantal verzamelaars uit de internationale Top 200 zoals Martin Z. Margulies en de Nederlander Bert Kreuk, museumdirecteuren Udo Kittelmann en Benno Tempel en de voorzitter van veilinghuis Christie’s NY. Deze film onderzoekt de transformaties in de kunstwereld en probeert een antwoord te vinden op de vraag: “Is hedendaagse kunst handelswaar geworden voor de superrijken?” Ook de gevolgen hiervan voor kunstenaars, verzamelaars, dealers, musea en kunstgeschiedenis worden onder de loep genomen; het zet de autonomie van een kunstenaar namelijk onder hoge druk.
The Next Best Thing is geselecteerd voor International Festival of Film on Art in Montréal en de winnaars van 2014 zijn hier bekend gemaakt.