PicturEd #29

Ed Jansen is een bekende bezoeker van menig Haags museum, initiatief, galerie of podium. Wekelijks speurt hij met zijn Nikon D300 de Haagse kunstwereld af op zoek naar interessante situaties of kunstwerken om er vervolgens zijn eigen bijzondere beelden te schieten.

Voor Jegens en Tevens selecteert hij met regelmaat een aantal van zijn opnames in zijn eigen visuele column. (Opklikken voor een grote afbeelding)


Tweemaal trad danser/performer Hiroaki Umeda op tijdens het Haagse TodaysArt festival, in 2009 met ‘Adapting for Distortion’ en in 2011 met ‘Holistic Strata’

Hiroaki Umeda – Adapting for Distortion, TodaysArt 2009

Hiroaki Umeda werd in in 1977 geboren in Tokyo waar hij tegenwoordig woont en werkt. Hij studeerde fotografie aan de Nihon universiteit in Japan en besloot op twintigjarige leeftijd te beginnen met dans. In 2000 richtte hij een eigen dansgezelschap op, ‘S20’ genaamd, waarmee hij eigen producties maakte. Met die producties trekt hij de wereld in, met name in Europa wordt hij geprezen. Het werk van Hiroaki Umeda kenmerkt zich door de samenkomst van verschillende disciplines. Dans, geluid en lichtprojecties vormen de basis van een vervreemdende ervaring die je als toeschouwer meemaakt. Op het podium stuurt Hiroaki Umeda het licht en geluid aan door middel van beweging. Het kan omschreven worden als minimalistisch en radicaal, de toeschouwer ondergaat de voorstelling als overweldig. Met name de projecties op de danser en zijn omgeving geven een gevoel van ruimtelijkheid, waarbij de danser één wordt met de omgeving.

Hiroaki Umeda – Adapting for Distortion, TodaysArt 2009

De perceptie van de toeschouwer wordt voortdurend gemanipuleerd door zowel licht, geluid en beweging voortdurend te laten veranderen op het moment je denkt de situatie meester te zijn.

Hiroaki Umeda – Adapting for Distortion, TodaysArt 2009

Het lichtplan  werd door Umeda’s S20 samen gemaakt met de Franse cineast Bertrand Baudry. Het doet enigszins denken aan Tron, een inmiddels klassieke science-fiction film van Steven Lisberger uit 1982

Hiroaki Umeda – Holistic Strata, TodaysArt 2011

Tegenwoordig wordt hij meer gezien als visueel artiest dan als choreograaf, hoewel hij sinds 2008 als choreograaf werkt voor andere dansers.

Hiroaki Umeda – Holistic Strata, TodaysArt 2011

Zelf omschrijft Umeda zijn werk als een visuele voorstelling, waarbij dans slechts één aspect is, dat tezamen met beeld en geluid één geheel vormt. Daarbij redeneert hij dat zo lang je controle hebt over het visuele aspect, alles dans kan worden. Een voorstelling zonder lijfelijk aanwezige dansers op het podium sluit hij daarom niet uit. Beeld en geluid kunnen die rol desgewenst overnemen.

Hiroaki Umeda – Holistic Strata, TodaysArt 2011

Links:
Hiroaki Umeda / S20
TodaysArt