De wonderbaarlijkheid van kinderen in het volle daglicht

Kunstfort bij Vijfhuizen klinkt misschien als een reis naar het einde van de wereld. In werkelijkheid is het vanaf Haarlem-station met de bus in 15 minuten bereikbaar. En met de tentoonstelling ‘KIDS OF CHAOS: Scene of Evac­u­a­tion’ van Timur Akhmetov lijkt het meer op het begin van de wereld. Haast je daarom naar de catacomben van Vijfhuizen, want de tentoonstelling is bijna ten einde. Weekendtip (in combinatie met een bezoek aan Nieuwe Vide).

De wonderbaarlijkheid van kinderen in het volle daglicht

Er is geen uitgangspunt, geen concept, geen urgent thema of een politieke missie of maatschappelijk debat dat ten grondslag ligt aan de tentoonstelling KIDS OF CHAOS: Scene of Evacuation. Er is geen sluitend verhaal of introductie die noodzakelijk is bij aanvang van het bezoek  . Maar er is wel een poëtische tekst:

“16 sun­rises and 16 sun­sets here past through
with the soft sen­sa­tion of worry..

Do you see those kids
trapped in mil­len­nial glow?
that feel so uneasy
in a broad day light

they summon at
very well lit pu­blic space
as­king ano­ther ques­tion about life!

oh, they are so un­like us..”

De wonderbaarlijkheid van kinderen in het volle daglicht

We passeren een rijtje kaarsjes in de vorm van verdrietige kleine kinderen. Ze hebben allemaal een andere kleur, net als echte kinderen. Ze zijn zacht als was en dragen hun lont als navelstreng. Achter het gordijn begint de tentoonstelling. De bakstenen vloer van het fort is opengewerkt en deels opgevuld met zachte bakstenen van isolatiemateriaal. Er staat een veldbedje in het groene licht en er hangen twee dunne plastic regenjasjes aan de muur. Daar houdt de fysieke tentoonstelling eigenlijk meteen ook weer op. Wat daarna volgt zijn verhalen zonder woorden. Videobeelden van terloopse gebeurtenissen in slow motion. In elke ruimte een nieuw verhaal dat zich langzaam ontvouwt. De opnamen zijn alledaags, maar niet willekeurig. De beelden zijn esthetisch en weldadig, maar niet gemakkelijk. We nemen plaats op de (strand)stoelen en veldbedjes bij de beeldschermen die verhuld zijn opgesteld opdat onze nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd.

De wonderbaarlijkheid van kinderen in het volle daglicht

Onze nieuwsgierigheid is vergelijkbaar met dat van een kind dat de wereld in zich opneemt, zonder oordeel en zonder er actief aan deel te nemen of er een rol in te hebben. We zien een jongen die langzaam zijn haar kamt in een natte spiegel en we voelen met hem mee. We zien hoe een voet een bloempje doorgeeft aan een andere voet. We worden bij weer een ander scherm gehypnotiseerd door een slingerende zwarte schijf die aan een dunne draad hangt in een keuken. We zijn nog bij bewustzijn, maar onze geest is open en vatbaar voor het onbewuste. En zo laten we ons mee slingeren in de hypnotiserende gedachtestromen van Akhmetov. Het is een prettige ervaring. Er zijn drie zitplaatsen per scherm. Af en toe schuift er een andere bezoeker aan en hebben we een gelijktijdige ervaring. Maar tijdens het kijken worden we toch vooral met onze eigen gedachten geconfronteerd.

KIDS OF CHAOS: Scene of Evac­u­a­tion van Timur Akhmetov is nog te zien tot en met 23 juni 2019 in Kunstfort bij Vijfhuizen.

En als je toch in Haarlem bent, kun je meteen de contrasterende en daarmee complementaire tentoonstelling The World of K, or the prophecy of the excesses of modern bureaucracy bekijken bij Nieuwe Vide. Op zondag 23 juni is er een speciale randprogrammering rondom het boek 1984 van George Orwell, het dystopische verhaal over het allesziende en controlerende oog van totalitaire regimes en de invloed op het individu.
Nieuwe Vide, Minckelersweg 6 in Haarlem.