Censuur in Den Haag: Schilderijen van Airco Caravan verwijderd

Op 16 april opent de tentoonstelling The Survivors in het Atrium van Stadhuis Den Haag. The Hague Peace Projects organiseert deze expo van 16 april tot 4 mei waarin aandacht wordt gevraagd voor de levens van Syrische vluchtelingen. 16 kunstenaars kregen de opdracht om op hun manier te reageren op tekeningen van de Syrische 11-jarige Taim Safar. Correctie: 15 kunstenaars, want de kunstwerken van Airco Caravan worden weggehaald.

Airco Caravan schilderde twee grote (170 x 240 cm) portretten van de Syrische president Assad. Zij levert hiermee commentaar op de situatie in Syrië, en de propagandacultuur, met de bedoeling om het publiek te confronteren en erover na te laten denken. Met olie op canvas geeft Airco Caravan de twee schilderijen als propagandaposters weer.

12999672_1718275441718038_764674740_o

250,000 DEATHS AND COUNTING Een propaganda-achtig portret van Assad, satanisch lachend, met een Alexander MqQueen schedel-stropdas. In witte lakens gewikkeld liggen op de achtergrond slachtoffers van de sarin gifgasaanvallen in Syrië in 2013: er vielen 1429 doden, waaronder minstens 426 kinderen. Olie op canvas, 170 x 240 cm, geschilderd in China, 2016

13000665_1718275451718037_108507038_o

SLAUGHTERER Een propagandaposter van Assad zoals ze ook overal in Syrië hangen. Deze poster van de ‘Slachter van Damascus’ is echter verscheurd, en in de hoek van het schilderij staan tekeningen en teksten voor een vrij Syrië, die het beeld uiteindelijk overnemen. Olie op canvas, 170 x 240 cm, geschilderd in China, 2016

Hoewel de schilderijen op 13 april werden geïnstalleerd in het Atrium, heeft de gemeente Den Haag vandaag besloten de schilderijen weg te halen vanwege (eventuele) klachten over de twee enorme werken en de angst dat er incidenten zullen plaatsvinden. Airco Caravan is woest en reageert als volgt op dit besluit van de gemeente:

“Echt absurd, dit is censuur. Het zijn keurige afbeeldingen, geen onthoofdingen, geen bloed, geen kinderporno of plasseks. Er hangt een bordje bij met uitleg. Er is onderhandeld, maar het ziet ernaar uit dat de schilderijen niet getoond mogen worden. Morgen zijn er dus 2 grote lege plekken, waar geëngageerd werk hing dat wil doen waar kunst ook voor bedoeld is: mensen bewegen, raken, een discussie op gang brengen.”