‘Twenty’ jaar Maurits van de Laar

Maurits van de Laar is druk bezig met inrichten, maar de tentoonstellingsruimte waar hij zich bevindt lijkt niet die van Galerie Maurits van de Laar te zijn.

En dat klopt, want voor het twintigjarig jubileum van Galerie Maurits van de Laar heeft de sympathieke galeriehouder Quartair als dependance gekozen.

Quartair aan de toussaintkade is wat groter dan de eigen stek aan de herderinnestraat, waar het jubileum overigens nog wel gevierd wordt met een tekeningenoverzicht.

Maurits van de Laar begon in 1991 op het Westeinde vlakbij Nouvelle Images en Galerie van Kranendonk, maar zit inmiddels al weer enige tijd in het centrum van Den Haag.

Hij hoeft niet lang na denken over de vraag wat hem deed besluiten zelf een galerie te beginnen: “Lüpertz!”.
Deze Duitse krachtpatser was onderwerp van zijn scriptie kunstgeschiedenis, en voerde hem naar Lüperz’ fameuze galerie Michael Werner in Keulen.

In Nederland was een galerie van het formaat Michael Werner wellicht iets te ambitieus en daarom was de galerie van collega Lutz uit Delft een goed tweede voorbeeld. Maurits had toen al een tijdje vrijwilligerswerk gedaan bij de Haagse Kunstkring, wat hij achteraf als zeer waardevolle ervaring ziet.

Gevraagd naar de waarde van Galerie Maurits van de Laar noemt hij zelf de meerwaarde van het sociale netwerk. De galerie mag dan een winkel zijn, maar Maurits vindt het samenkomen en samenbrengen van gelijkgestemden misschien nog wel belangrijker dan het economische component.

Als voorbeeld noemt hij Seekee Chung die ooit de invloed voelde van Ed Pien,..

..die zelf weer in contact kwam met Maurits door Karin van Dam. “Het is rondzingende energie” volgens Maurits.

In de geschiedenis tot nu toe ziet hij tekeningen als rode draad, ondanks dat er tegenwoordig genoeg schilderende..

..en beeldhouwende kunstenaars vertegenwoordigd worden door de galerie.

Oud Gem curator Roel Arkesteijn (inmiddels succesvol conservator bij het Domein Sittard) waardeert vooral de stimulerende functie van de galerie voor het Haagse kunstklimaat en ziet een verbindende schakel binnen het Haagse aanbod.

Hij ziet de galerie ook als springplank voor Haags talent. De Haagse kunstenaars die Maurits van de Laar uit de pap pikt, worden nog wel eens nationaal of zelfs internationaal opgepikt.

Maurits van de Laar is maar wat graag springplank, zolang de springplankende kunstenaars maar net zo waarderend en trouw blijven als Maurits grootste kunstenaar Marcel van Eeden. Deze zit ondanks internationale vertegenwoordiging door grote galeries nog steeds in de stal van Maurits.

Dus de laatste aanwinst van de galerie, Rens Krikhaar, weet nu wat er van hem verwacht wordt.

Zaterdag begint het feestje van de jubilaris. Eerst om 15 uur in de herderinnestraat, waarna om 17 uur de toussaintkade opent.

http://www.mauritsvandelaar.nl