Un art de notre temps #2

Onder bovenstaande titel presenteert de Collection Lambert in Avignon een tweede tentoonstelling met werken uit haar collectie. Met de wat pretentieuze titel refereert ze aan de beroemde “Art in our time” tentoonstelling in 1939 waarmee het Museum of Modern Art tijdens haar tienjarig bestaan een nieuw gebouw in gebruik nam en ook de bezoekers van de in New York City georganiseerde wereldtentoonstelling poogde te trekken.

We zijn nu echter in Europa en de kunstwereld en de tijden zijn sterk veranderd. De collectie is een persoonlijke keuze van galeriehouder Yvon Lambert die wel een bijzonder coherent geheel heeft samen gesteld dat sinds de jaren zestig is opgebouwd. Het laat zien hoe de kunst zich vanaf einde zestiger jaren ontwikkeld heeft in bepaalde opzichten. De collectie wordt in een museum-achtige setting getoond: de stad Avignon heeft M. Lambert twee stadshotels in het centrum ter beschikking gesteld, Hôtel de Caumont is het originele gebouw en sinds enige jaren is daar het Hôtel Montfaucon bij gekomen, verbonden met het eerste hôtel met een monumentale trap. De expositieruimte is daarmee meer dan verdubbeld.

De expositie waar het hier over gaat laat geen echt contemporaine kunst zien, maar is meer kunsthistorisch van belang: minimalisten en conceptuelen voeren de boventoon. Het zijn niet de minsten zoals je hieronder kunt zien. De laatste ontwikkelingen in de beeldende kunst zal je niet vinden in dit geheel. Het werk is van gearriveerde kunstenaars met een marktwaarde, tenslotte hebben we hier te maken met een collectie van een galeriehouder. Daarnaast is dit er een van een serie tentoonstellingen die later misschien wat meer de eenentwintigste eeuw zal naderen. De tijdelijke tentoonstellingen die ik elders beschrijf doen dat wel vermoeden.

David Horvitz: Ocean for Yvon – 2018

Carl André: Hourglass -1962

Robert Ryman: Sans titre – 1970

Robert Ryman: Sans titre – 1965

Marcel Broodthaers: La pluie (projet pour un texte) – 1972

Bruce Nauman: I Have Quick Hands – 1974

Richard Long: Sticks – 1975

Richard Tuttle: Pink Oval Landscape – 1964

Bruce Nauman: Dream Reaper – 1983

Voor: Donald Judd – sans titre – 1969, achter: Brice Marden – Mur chez Lambert – 1973

Paul Wallach: Down to the Ground – 2018

Paul Wallach: Down to the Ground – 2018 | Het betreft hier een sculptuur en de bouw daarvan in Salzburg die met time-lapse techniek is gefotografeerd gedurende een jaar, waardoor de seizoenen prachtig te volgen zijn.

Sol Lewitt: titel niet te vinden

Nan Goldin: Guido on the dock, Venice – 1998

Douglas Gordon: îles Flottantes (if Monet Met Cézanne in Montfavet) – 2008

Richard Serra: Equal Rectangles – 1986

Douglas Gordon: Selfportrait of you and me – 2008

Carlos Amorales: Everything Louder than Everything Else – 2003

Anselm Kiefer: Geologische Formationen – 2005

Miguel Barcélo: Sans Titre – 1993

Collection Lambert