J.v.O-U.L.19-03@TB

John van Oers @ The Balcony

Een schroefkop, een buisje, een ingesneden blokje, zes lettertjes, een potloodlijn en een paar kruisjes. Je zou er een tentoonstelling mee kunnen vullen. En dat doet de Vlaamse kunstenaar John van Oers dan ook. Urban Landscapes zijn het. Bij kunstenaarsinitiatief The Balcony in de Haagse Herenstraat is er een etalageruimte mee ingericht.

J.v.O-U.L.19-03@TB

Op de hoeken van het grondvlak staan vier uiteinden van de helft van een wasrek als hoekvlaggen van het speelveld. Daarbinnen speelt het stedelijke landschap zich af. Heel veel aanwijzingen krijgen we niet. De tentoonstelling U.L. 19-03 is onderdeel van een serie. Navraag leert dat een eerder landschap heeft plaatsgevonden in het atelier van de kunstenaar. Het meest concrete gebouw blijkt een replica van een bestaand gebouw aan de rand van Antwerpen. De andere ‘gebouwen’ zijn denkbeeldig. Veelal met enkele minimalistische middelen vormgegeven. We mogen blijkbaar niet te veel weten.

Maar als je goed kijkt, en dat proberen we, zijn er toch kleine hints te vinden. Het zijn de tips & tricks die bij de installatie horen. Soms is er een woord geschreven bij een object. Zoals ‘Gasoline!’ bij een draadconstructie die inderdaad veel weg heeft van de oervorm van een benzinepomp. En ‘Speaker!’ bij een uitgerekte paal met daarop een conische vorm. Een wit buisje heet: ‘Chimney!’ Het landschap is bijna geheel Engelstalig (met uitzondering van ‘Hek’ en ‘Camion’). En enigszins gedateerd. Maar waarom die uitroeptekens? Het is alsof de installatie ons fluisterend toeschreeuwt: Kijk dan toch!

J.v.O-U.L.19-03@TB

En dan zijn er nog gecodeerde aanwijzingen die bestaan uit letter- en cijfercombinaties: RS1, BP2, etc. Boven het landschap hangen twee witte platen met daarop de aanduidingen C1 en C2. Aha! Clouds! Als extra aanwijzing is er zelfs nog een klein blauw stickertje op geplakt. En er liggen ‘5 cool objects’ in het landschap. En wat met ‘Rek’ wordt aangeduid, lijkt me een kleine bouwsteiger.

J.v.O-U.L.19-03@TB
P - R - O - P - E - R - T - Y  

En zo verkennen we langzaam het landschap. Ik fantaseer de mogelijkheid van een verrekijker op de stoep voor de etalage. Zo’n ding zoals je die op de pier van Scheveningen aantreft. Een 50 cents stuk er in en je krijgt 2 minuten de tijd om het landschap in close-up te bestuderen. In plaats van de horizon volgen we hier de lijnen die Van Oers met potlood en touwtjes op het grondvlak heeft uitgezet. De plattegrond lijkt te bestaan uit drie afzonderlijke terreinen. De rechter lijkt een kamer want het heeft een ‘deuropening’ aan een kant. Bovendien staat in deze ruimte een poortvorm opgesteld.

Over de gehele lengte van het landschap staan letters van ijzerdraad die het geheel een in een maatschappelijk kader plaatsen. Volgens de kunstenaar is het daarmee zijn meest politieke werk geworden. U bent dus gewaarschuwd.

Ik moet opeens terugdenken aan een stukje dat ik eerder schreef over een tentoonstelling van Rick van Meel bij The Balcony. Er zijn interessante parallellen met deze editie. Ik had er toen alleen een zeer mediagenieke titel boven geplaatst die nogal wat aandacht trok: Kunstenaar springt van balkon. Heel anders dan de cryptische titel boven dit stukje. Maar ik ben blij dat u zich niet hebt laten afschrikken door haar ondoorgrondelijkheid. Ik hoop dat u ook de vervolgstap zet en een bezoek brengt aan deze tentoonstelling. Voor de zekerheid geef ik u hierbij nog even de coördinaten: N 52°4’49” / O 4°19’2.9”

Wie de redactie van Jegens & Tevens mailt met een aannemelijke betekenis van RS en BP maakt kans op een mooie prijs.

J.v.O-U.L.19-03@TB

U.L. 19-03 van John Van Oers is nog te zien tot en met 28 juni bij The Balcony, Herenstraat 14a in Den Haag. (N 52°4’49” / O 4°19’2.9”)