In de greep van de kunst / Pierre Janssen

Als presentator van Kunstgrepen, het allereerste televisieprogramma over kunst, weet Pierre Janssen de mensen in de jaren zestig aan de buis te kluisteren. Het programma dat wordt uitgezonden door de AVRO trekt gemiddeld twee miljoen kijkers.

Met zijn lange, slungelachtige voorkomen, zijn typische stemgeluid, en zijn handgebaren, die vergeleken worden met een vlucht nerveuze zwaluwen, maakt hij kunst toegankelijk voor iedereen. Hij praat in gewone mensentaal en is benieuwd wat kijkers vinden. Dat maakt hem uniek. In die tijd leggen kunsthistorici uit ‘hoe het zit’, vaak met moeilijke woorden.

Tien jaar na zijn overlijden staan het Stedelijk Museum Schiedam en Museum Arnhem met de grote dubbelexpositie Pierre Janssen – In de greep van de kunst stil bij zijn nog altijd vernieuwende gedachtegoed. Pierre Janssen (1926-2007) is kunstjournalist als hij in 1956 conservator wordt bij het Stedelijk Museum Schiedam. Dat doet hij zes jaar. In die tijd koopt hij 26 werken aan van Karel Appel, die nu voor het eerst samen te zien zijn. Van 1969 tot 1982 is hij directeur van Museum Arnhem.

In de greep van de kunst / Pierre Janssen
Wie is Pierre Janssen, wat drijft hem, wat maakt hem zo uitzonderlijk?

Janssens biograaf Petra Timmer, kunstenaar Klaas Gubbels en Henk van Os, voormalig directeur van het Rijksmuseum en opvolger op televisie, vertelden in de aflevering van 8 april 2017 in Andere Tijden over zijn leven en gaan dieper in op “de man met de handen”.

Pierre Janssen bij de opname van het programma Kunstgrepen, circa 1960
Jan Mankes, Zelfportret met uil, 1911. Collectie Museum Arnhem. Aankoop: Pierre Janssen