< Terug

Invest Week Interview #12 Anna Sophie de Vries

Anna Sophie de Vries is in 2014 afgestudeerd aan de afdeling beeldende kunst van de KABK in Den Haag. Haar werk – films, schilderijen en collages – toont een zelfbedachte mythologie, iets wat spiritualiteit, geschiedenis en futurisme absurdistisch aan elkaar knoopt. Morgen vertrekt zij naar Los Angeles, maar ik had de kans haar nog even te spreken.

foto
Wat ga je doen in L.A.?

‘Een film maken. Het wordt een speelfilm over twee mannen die naar een andere planeet vertrekken, op enkele reis, en je volgt hen zo’n tien dagen voordat ze weggaan. Je kunt het vergelijken met dat je weet dat je doodgaat, en moet kiezen wat de belangrijkste dingen zijn die je nog op aarde kunt doen. Ik hoop de meest essentiële emoties uit de mens te destilleren.’

Yeti’s footprint, 2016, kauwgom, waterlelie, 57x68cm.

Yeti’s footprint, 2016, kauwgom, waterlelie, 57x68cm.

Is dit iets wat je in eigen beheer doet, of werk je samen met een residency of expositieruimte?

‘Ik doe ik het in eigen beheer en ga op zoek naar assistentie. Ik heb de Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaanfonds ontvangen, waarmee ik het kan financieren. Anders had ik het ook gedaan, maar zeer low-budget.’

Heb je al contact gelegd met mensen daar?

‘Drie jaar geleden heb ik een jongen op straat ontmoet in Antwerpen die uit Los Angeles komt, daar kan ik verblijven. Ik ga ter plekke op zoek naar acteurs en dergelijke.’

Dromomania, 2015, film, 19min.

Dromomania, 2015, film, 19min.

Iets wat mij opviel was dat er veel Aziatisch invloeden zijn in jouw werk. Je hebt ook gefilmd in Japan en in Zuid Korea. Zou je daar iets over willen vertellen?

‘Japan heeft enerzijds een totaal futuristische kant, het is alsof je je in Tokio in de toekomst bevindt; er zijn snel flikkerende lichten en gebouwen die op ruimteschepen lijken. Aan de andere kant is een groot deel van de Japanners Boeddhistisch en is er de Shinto religie. De Japanner houdt van dingen kopen, maar ze hebben wel een speciale band met een product. Ik heb veel gekeken naar Japanners en de manier waarop zij hun spullen verzorgen en vasthouden; zelfs in het Japanse plastic prullaria huist een ziel.

‘Tijdens mijn laatste reis naar Japan maakte ik een film, Nostalgia for fluorine green grass (2015), over een jongen die door Tokyo loopt en zich telkens opnieuw verveelt. Alle externe, commerciële bronnen van vermaak heeft hij volledig uitgeput. Uiteindelijk wint hij tickets voor een reis naar de maan. Commercie geeft maar kortstondig voldoening, ik heb wel eens verhalen gehoord over mensen die zo rijk zijn dat ze mensenvlees aan hun rijke vrienden serveren. Hun lat van verzadiging komt namelijk steeds hoger te liggen, waardoor ze steeds extremere dingen doen om geprikkeld te worden. Mensen die verzadiging alleen maar kopen zijn potentieel gevaarlijk voor zichzelf en voor hun medemens.

Nostalgia for fluorine green grass, 2015, film, 20 min.

Nostalgia for fluorine green grass, 2015, film, 20 min.

Nostalgia for fluorine green grass is een heel persoonlijke film. Ik heb mij ook veel verveeld, vooral in het, grootste, deel van mijn leven waarin ik mij nog niet bewust was van mijn kunstzinnige, ridderlijke rol. Ik zie het Nederland waarin ik opgroei ook als het land van de verveling; wij zijn rijk, het land is plat, de emoties vlak en de bezieling slinkt. Kunst kan de mens verheffen tot een hogere staat van bewustzijn. Zoals Tarkovsky zei: “Kunst is het instinct wat de mens, in geestelijke zin, voor verdrinking behoedt”. In zijn zuiverste vorm streeft kunst naar geestelijke vervolmaking zonder opportunistische en egocentrische motieven. Vandaag de dag is dit moeilijk, omdat kunst steeds meer in commercie verdrinkt. De verwerving van materiële goederen loopt geenszins synchroon met het streven naar geestelijke vervolmaking. Hoe meer ik mij voor andere zintuigen dan de gebruikelijke vijf openstel, en Goddelijke en Heidense krachten ervaar, hoe minder mijn verveling wordt.’

Moeder en ik, 2015, 3D-print, 15x15cm.

Moeder en ik, 2015, 3D-print, 15x15cm.


Ben jij met film begonnen, of heb je een achtergrond in andere media?

‘Op de academie begon ik met collages, pas in het laatste jaar besloot ik films te gaan maken.

‘In mijn films bevinden zich verveelde mensen, die op zoek zijn naar iets om zichzelf te vervolmaken. Je volgt deze personen terwijl ze stappen ondernemen om van hun verveelde toestand af te komen. Ze gaan op zoek naar voldoening – in de andere mens, het feest, computerspellen en fantasieën over andere plekken. Wanneer hun zoektocht slaagt ontstaat er een gevoel van volledigheid. Op dat moment ervaart de persoon een gevoel van extase en maakt geen onderscheid meer tussen zichzelf en de dingen. Zijn benen vloeien geleidelijk over in de straattegels die bewandeld worden. Mensen hebben geen onderscheid makende huiden meer en vergeten wat ze eerder die dag waren. In het moment van volledigheid zijn er geen hobby’s, ego’s, hiërarchieën, tijd en plaats meer. Er is een hoger bewustzijn ontstaan.

‘Ook in mijn collages is er suggestie van beweging, het zouden stills uit films kunnen zijn. De collages zijn ontmoetingsplekken voor één of meerdere dingen. Deze ontmoetingen zijn bevroren op het moment vlak vóór het hoogtepunt waarin ze zullen versmelten tot een Goddelijke eenheid. Momenteel experimenteer ik met mijn eigen alchemische processen. Ik werk bijvoorbeeld met verkruimelde “Go Away Evil Spiritual Powder” wierook, wat een verbintenis aangaat met slangenhuiden of zijde. De energie van het ene materiaal trekt naar het andere, als de twee polen van een magneet.’

Zelfportret, 2015, Koreaanse bruiloftzijde, olieverf, go away evil spiritual powder, 80x100cm.

Zelfportret, 2015, Koreaanse bruiloftzijde, olieverf, go away evil spiritual powder, 80x100cm.

In aanloop naar de aanstaande Invest Week in juni presenteert Jegens & Tevens in samenwerking met Stroom Den Haag een reeks persoonlijke portretten. Jonge kunstenaars die een Pro Invest subsidie hebben ontvangen en een selecte groep (inter)nationale curatoren worden door Jegens & Tevens geïnterviewd. Het doel van de jaarlijkse Invest Week is dat de kunstenaars feedback en reflectie op het eigen werk ontvangen van een groep ervaren curatoren, critici en kunstenaars uit binnen- en buitenland. Tot aan 27 juni 2016, als de Invest Week start, komen alle deelnemende kunstenaars en curatoren hier uitgebreid aan bod. Meer informatie over de Invest Week is te vinden op www.stroom.nl.

REAGEER