Invest Week Interview #7: Leslie Nagel

24952cf

Leslie Nagel studeerde in 2014 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten met ruimtelijk werk in beweging. Het zijn lichte fragiele werken, vaak gemaakt van ijzerdraad of een soort piepschuim. De beweging van het werk kan aangedreven worden door de luchtverplaatsing van een bezoeker die er langs of doorheen loopt, de wind door een openstaand raam en soms krijgt het wat hulp van een elektrisch motortje. Ook de geluiden die met de wrijving van de materialen vrijkomen spelen een rol in het werk.

Ik bezoek Leslie in haar werkruimte in ateliercomplex Maakhaven.


Motortjes, apparaten, knarsende geluiden; het zijn allemaal terugkerende elementen in jouw werk. Waar komt deze interesse vandaan?

“Als kind vond ik het al leuk dingen te slopen en uit elkaar te halen. Met mijn soldeerbout maakte ik er vervolgens poppetjes van.

Op de academie kwam de behoefte het materiaal te willen laten bewegen.

Wat mij fascineert is dat een voorwerp zo plotseling door omstandigheden een andere vorm aan kan nemen. Dat het in één klap “Bam!” kapot kan gaan. Hier werd ik mij van bewust toen ik op een dag met een verhuizing een ruimtelijk werk op straat uit mijn handen liet vallen en er direct een auto overheen reed. Het bewuste werk, dat uitgerekend ging over de transformatie van de 2e naar de 3e en 4e dimensie, was nu plat gewalst.

De toevalligheid van deze gebeurtenis vond ik zo mooi, dat ik het wel moest gebruiken voor een volgend werk, Per ongeluk plat. De gebeurtenis van het platgereden werk heb ik willen versterken door het werk in te smeren met inkt en te fotograferen en printen op dun papier.

Op deze manier volgen de werken elkaar vaak op. Het één geeft aanleiding tot het maken van het ander en de werken zelf evolueren ook door.

Perongelukplat_copy

PER ONGELUK PLAT – 2013

 

4D 2D 3D 4D

4D 2D 3D 4D is een voorbeeld van zo’n werk, ontstaan in 2012 tijdens mijn opleiding aan de KABK dat ik in 2014 ter gelegenheid van de tentoonstelling “Lichtkunst Gouda” verder doorontwikkelde en in 2015 nog een keer voor de tentoonstelling LICHTBADEN in het CBK Amsterdam.

Het werk is ontstaan uit snelle schetsen die ik maakte van elementen uit gebouwen die ik uit mijn herinnering ophaalde en gaat over het proces van wanneer een waarneming een herinnering wordt. Met dezelfde snelheid als van het schetsen, was ik op zoek naar een manier om dit werk uit te vergroten en een ervaring van ruimtelijkheid te creëren. Hiervoor zette ik de schetsen om naar kleine ruimtelijke objecten van metaal waarvan verschillende onderdelen met behulp van een motortje in beweging kwamen. Deze projecteerde ik weer met een overheadprojector, wat resulteerde in een vergrote tweedimensionale weergave waarin door de beweging alle kanten van het object zichtbaar zijn.

Bij het bewegen van het metaal kwam als een cadeautje een piepend geluid vrij, als van oude roestige speelapparaten in een speeltuin. Door de wrijving te vergroten heb ik dat geluid kunnen versterken.”

Lichtbaden

4D 2D 3D 4D in “LICHTBADEN”, CBK Amsterdam 2015

 

In de vensterbank zie ik een crème kleurig blok staan waarvan de oppervlakte de gebobbelde en kraterachtige structuur heeft zoals ik die mij van een maanlandschap voorstel. Leslie draait een schakelaar om en gepaard met een krakend geluid dat mij doet denken aan een rij karretjes die langzaam over de rails loodrecht omhoog de top van een achtbaan nadert, steken in slow motion op verschillende plekken lange stekels uit en weer in het kraterlandschap.

“Voor een tentoonstelling werd mij gevraagd een werk te maken dat in het thema “Toendra” zou passen. Tot dan toe had ik nog niet eerder op zo’n manier, min of meer in opdracht, gewerkt. Het was goed te combineren met waar ik op dat moment al mee bezig was, met materialen van piepschuim. Het werk heet Toendra. Een toendra kan bewegen door zogenaamde Pingo’s, een soort ijsbubbels verpakt in kleine heuvels in het landschap.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

TOENDRA – 2015

Het werk is ook te zien geweest in The Cliffhanger Show, een tentoonstelling die we met een groep kunstenaars van Maakhaven op eigen locatie maakten. Dit bood mij de gelegenheid nieuw werk te laten ontstaan op de plek waar het tentoongesteld zou worden, mijn atelier.

Het reageren op de ruimte is een manier van werken die ik in de toekomst graag vaker zou willen toepassen. Tegelijkertijd reageerde ik op het werk van Paul de Jong, een schilder die in dezelfde ruimte zijn werk tentoonstelde. Het idee was om een soort woonwinkel-achtige showroom na te bootsen. Hierin liet ik onder andere gordijnen langs het raam lopen, een kamerplant (die iets weg heeft van een vleesetende soort) met zijn kop op en neer bewegen en er stond een houten wijnrek dat langzaam in en uit elkaar vouwde.

 

 

Cliffhanger

The Cliffhanger Show – 2015

Die fascinatie voor de mogelijkheden van vervorming van bepaalde materialen, waarover ik eerder vertelde, is ook vaak een vertrekpunt in mijn werk. Verschillende materialen waar ik tegenaan loop, dat kan in een kringloopwinkel zijn, maar ook op straat, verzamel ik op mijn atelier en vanuit daar begint mijn onderzoek en ontdekkingstocht naar nieuw te maken werk. Denk bijvoorbeeld aan matrasveren en traag schuim. En zo vond ik ook laatst dit ding, dat moet je echt zien.”

 Leslie haalt een rechthoekig pakketje met aluminium buizen tevoorschijn dat bij elkaar gehouden wordt door twee kunststof plaatjes. En hoe ze het doet, kan ik door de snelheid niet zien, maar in één beweging laat ze het ding uit elkaar klappen tot de constructie van een wand van zo’n 2 x 3 meter. Het blijkt materiaal te zijn dat op beurzen gebruikt wordt om binnen korte tijd wanden op te kunnen bouwen.

“Dit ding geeft dus precies de essentie weer van mijn fascinatie voor de materialen waarmee ik werk.

 

Het werk van Leslie Nagel is t/m 1 mei te zien in De Loop der Dingen – over oorzaak en gevolg  in Kunsthal KAdE Amersfoort.

 

CIMG4670 copy-1

Beeld van DE LOOP DER DINGEN over oorzaak en gevolg, Kunsthal KAdE

Links: Leslie Nagel I Vimeo

In aanloop naar de aanstaande Invest Week in juni presenteert Jegens & Tevens in samenwerking met Stroom Den Haag een reeks persoonlijke portretten. Jonge kunstenaars die een Pro Invest subsidie hebben ontvangen en een selecte groep (inter)nationale curatoren worden door Jegens & Tevens geïnterviewd. Het doel van de jaarlijkse Invest Week is dat de kunstenaars feedback en reflectie op het eigen werk ontvangen van een groep ervaren curatoren, critici en kunstenaars uit binnen- en buitenland. Tot aan 27 juni 2016, als de Invest Week start, komen alle deelnemende kunstenaars en curatoren hier uitgebreid aan bod. Meer informatie over de Invest Week is binnenkort te vinden via www.stroom.nl.