Functioneel Naakt in ArtAttack

In galerie ArtAttack in Rotterdam is er in de maand februari de tentoonstelling Back to the Wall te zien. Een solo-expositie van de fotograaf Keith Brighouse (1955), de in Liverpool geboren fotograaf die met deze expositie een andere kijk op het naaktmodel laat zien.

‘Het resultaat is een expositie die dubbelzinnig is in zijn conclusie, een persoonlijke reis van triomfen en kritiek op hetzelfde moment’, aldus ArtAttack. Het is deze dubbelzinnigheid die nog verder reikt dan alleen het resultaat; deze tentoonstelling intrigeert.image008

Het naakt en de naaktfotografie is vooral de esthetisering van het lichaam. Alhoewel naakt niet perse verbonden is met schoonheid, is dit bij naaktfotografie vaak wel het geval. En ook deze tentoonstelling lijkt zich niet helemaal los te kunnen maken van het gegeven dat de naaktfotografie niet alleen esthetiseert maar dat dit esthetiseren ook het schone zou moeten zijn. De dames, de modellen zijn niet de eerste de beste. Ook al is er een reeks foto’s opgenomen waarin de modellen zo nonchalant mogelijk zijn geportretteerd. image009

Brighouse wilde ook persoonlijke ervaringen met het naakt tonen, waarin vind je die terug? Bijvoorbeeld in de pose van het model zelf of de poëtische teksten van de hand van de kunstenaar die laten zien hoe de kunstenaar met het inhoudelijke van zijn werk worstelt. Een Aziatisch model dat de contouren van haar eigen lijf rondom zichzelf tekent. Het model dat bedekt wordt met post-its die de objectivering van het lijf juist benadrukken.image010

image011

Het model stelt zich beschikbaar als object van esthetisering, waarbij de persoonlijkheid opgeofferd wordt aan de pose. De naaktfotografie die zich wil onttrekken aan het glamoureuze en het schone blijft wel verstrikt in dezelfde vraag; wie is de persoon achter dit lichaam?

Het naakte lichaam, hoe transparant ogenschijnlijk ook, is tegelijkertijd het meest ondoordringbare pantser van het model. Het impliceert een splitsing van lichaam en persoon, van vorm en inhoud.  Het persoonlijke is het mysterieuze geworden dat we niet langer kunnen waarnemen als gevolg van de verpakking. Daarmee is het vervreemden van een ander ook de vervreemding van onszelf.

Back to the Wall is in de maand februari nog te zien in galerie ArtAttack in Rotterdam.