‘Maagdenhuis’ nu ook in Den Haag

Cornelis de Bondt, docent theoretische vakken en coördinator afdeling theorie voor componisten aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, geeft sinds 26 mei zijn lessen aan de overkant van het karakteristieke gebouw aan de Juliana van Stolberglaan. De Bondt doet dit uit protest tegen het besluit van het bestuur, onder leiding van algemeen directeur Henk van der Meulen, om een van zijn meest getalenteerde leerlingcomponisten te verwijderen van het instituut omdat de leerling zijn collegegeld niet betaalde.image

De Bondt die als docent al 27 jaar verbonden is aan het Koninklijk Conservatorium, uitte in januari 2013 (Trouw), na zijn laatste concert, zijn onvrede over het algemene cultuurbeleid en besloot om alle partituren van zijn hand uit het openbare circuit te halen. Hij gaf hiervoor twee redenen “Om te beginnen kan ik in het nieuwe muziekbeleid niet meer functioneren. Tot 2011 kregen componisten soms een toelage van een paar jaar om aan hun oeuvre te werken. Dat was een lange-termijnaanpak waardoor je ruimte had om te experimenteren. Tegenwoordig moet je opdrachten krijgen van zalen, orkesten of ensembles. Die zijn gedwongen te denken vanuit de vraag: krijgen we de zaal vol? Dat leidt tot mijn tweede reden: dit muziekbeleid leidt tot oppervlakkigheid, want muziek moet entertainment zijn. Kunst wordt zo afhankelijk van het marktdenken. Daar wil ik mijn muziek tegen beschermen.”

image

Nu lijkt dat rendementsdenken, in de ogen van De Bondt, ook door de muren van het Conservatorium te sijpelen en dat was voor hem de druppel. Ook meldt een bron dat hij naast het lesgeven op een alternatieve locatie ook eist dat zijn partituren die daar in het archief liggen, worden vernietigd.

image

2010. Studenten van conservatorium protesteerden tegen de bezuinigingen die in 2011 werden doorgevoerd. Bron: NU.nl

Vanwege de actuele ontwikkelingen zullen de precieze details omtrent deze patstelling nog naar buiten moeten komen, maar helder is wel dat De Bondt duidelijk ageert tegen het rendementsdenken dat sinds de bezuinigingen in 2011 de kop opsteekt in veel culturele instellingen. En veel studenten sympathiseren met hem. Wordt vervolgd dus.