Natasja van Kampen, ‘Stadion’

Natasja van Kampen wilde een ‘ruïne in wording’ tekenen, een visuele metafoor voor gebouwen opgezet om te kort te imponeren, maar met het verval al in zicht;

Het voetbalstadion in Zuid Afrika, te groot om na de world cup nog te kunnen functioneren of het Olympisch Stadion in Peking, waarvoor zoveel bewoners onteigent werden en nu bijna ongebruikt ruimte inneemt.

Om het grote te benadrukken moest het een tekening van flink formaat worden en ook tactiliteit was gewenst.

En dus ging Natascha aan de slag om zelf een vel papier van 265 cm bij 390 cm te ‘scheppen’.

“Na enig onderzoek naar het zelf maken van papier, kwam ik uit bij papiermolen ‘De Schoolmeester in West Zaan,..

..waar papier uit lompen wordt vervaardigd.”

“De enige manier om een vel papier op groot formaat te maken was het water met de opgeloste katoenpulp te ‘gieten’. In de praktijk betekende dit dat ik een waterbak moest maken op het betreffende formaat..

..met hierin een houten frame met daarop een laag vilt, waarop het in water opgeloste papierpulp ‘gegoten’ zou worden.”

“Omdat mijn atelier niet groot genoeg was en bovendien niet verwarmd is, heb ik tijdelijk een groter en verwarmd atelier gehuurd.”

“Het geschepte papier had meerdere weken nodig om te drogen.”

“Het resultaat was prachtig!”

“Ik bedacht een stadion,..

..waarin duizenden mensen tegelijk..

..in dezelfde richting kijken.”

“Juist op het moment dat ik op dit punt was aangeland ontstond er bij het Feyenoord stadion ‘De Kuip’ in Rotterdam een enorme rel,..

..waarbij honderden hooligans, zicht verschuilend achter hun anonimiteit, slaags raakten met de politie.”

“De volgende week verschenen er op TV, internet en op billboards, vage videobeelden met foto’s van verdachte hooligans.”

“Deze individuen waren uit de anonimiteit gelicht en kregen al gauw een verdachtennummer en later ook een naam.”

“Om aansluiting te vinden bij de actualiteit heb ik besloten om deze binnenwereld van deze verdachten, juist naar buiten te richten..

..door hun foto’s als een soort billboards of advertenties op de buitenmuur van het stadion te tekenen.”

Het eindresultaat:

STADION

(265 cm x 390 cm; waxaquarel, pastelkrijt, conté en grafietpotlood op papier; 2011)